Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Více udržitelných materiálů
Společnost Goodyear Tire & Rubber Company učinila další krok k naplnění svých cílů v oblasti materiálové udržitelnosti, když vyrobila pneumatiku se 70procentním podílem recyklovatelných materiálů. I když je tato pneumatika s modelovým označením Assurance prototypem a nebude ihned nabízena k prodeji, inovace v ní obsažené se brzy objeví v různých řadách pneumatik Goodyear.
„V roce 2020 jsme si vytyčili ambiciózní cíl vyrobit do deseti let pneumatiku složenou ze sta procent z udržitelných materiálů a již dnes naši vědci a inženýři učinili velký pokrok tímto směrem,“ říká Chris Helsel, viceprezident pro globální operace a šéf pro rozvoj technologií.
Pneumatika Assurance obsahuje třináct hlavních složek v devíti různých komponentech pneumatiky, které nahrazují tradiční řešení, aniž by to mělo vliv na celkovou výkonnost pneumatiky.
Saze jsou obsaženy v pneumatikách pro zpevnění směsi a pro zvýšení jejich životnosti a tradičně se vyrábějí spalováním různých typů ropných produktů. Nová pneumatika Goodyear obsahuje tři různé typy sazí, které se vyrábějí z metanu, oxidu uhličitého a rostlinného oleje. Tímto způsobem dochází ke snížení uhlíkových emisí ve srovnání s tradičními metodami výroby sazí, větší udržitelnost vyplývá z použití zdrojů na biologické bázi nebo odpadních surovin.
Použití sójového oleje je inovací Goodyearu, jež pomáhá udržovat pryžovou směs pneumatiky poddajnou při měnících se teplotách. Sójový olej je biologický zdroj, který může nahradit produkty na bázi ropy. Zatímco téměř 100 procent sójového proteinu se používá v potravinách/krmivech, nemalý přebytek oleje se nabízí pro použití v průmyslových aplikacích včetně pneumatik.
Oxid křemičitý je přísada často používaná v pneumatikách, pomáhá zlepšit přilnavost a snížit spotřebu paliva. Nová pneumatika Goodyear obsahuje unikátní siliku vyráběnou z popela rýžových slupek, vedlejšího produktu zpracování rýže, který se často ukládá na skládky. Z tohoto odpadního popela byl vyroben vysoce kvalitní oxid křemičitý.
Polyester se recykluje z plastových lahví a jiného plastového odpadu tak, že se přemění na základní chemikálie a na technický polyester vhodný pro kord pneumatik.
Současné pneumatiky obsahují jen přibližně 20 % udržitelných materiálů. Několik výrobců se zavázalo ke 100procentní materiálové udržitelnosti do roku 2050, jiní si stanovili ještě ambicióznější cíle.