Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » V Béthune se budou vyrábět osobní protektory
Budoucnost nedávno uzavřeného závodu Bridgestone ve francouzském Béthune je zřejmě zachráněna. Jak jsme psali již dříve, Bridgestone hledal pro využití továrny zájemce prostřednictvím veřejné soutěže, z níž vzešly desítky projektů. Volba nakonec padla na nabídku z oboru; jejími aktéry jsou významná evropská společnost pro údržbu a mobilitu vozidel Mobivia a francouzský specialista na protektorování Black Star. S podporou Bridgestone se oba partneři připravují v opuštěných prostorech na protektorování pneumatik pro automobily, SUV a lehká užitková vozidla. Výrobky má prodávat i Bridgestone prostřednictvím vybraných maloobchodních prodejen.
Dceřiná společnost Mobivia iWip a Black Star vyvinou integrovaný ekosystém recyklace pneumatik, který obsadí přibližně 25 procent závodu v Béthune. Bude shromažďovat použité pneumatiky z automobilových center Mobivia, včetně prodejen značek Norauto, Midas a Carter Cash. Pneumatiky vyhodnocené vstupní kontrolou za vhodné budou naprotektorovány a poté nabídnuty k dalšímu prodeji prostřednictvím řady kanálů. Podle Mobivie každá obnovená pneumatika ušetří devět kilogramů gumy a oceli, což představuje 80 % úsporu materiálů.
Společnost Black Star protektoruje pneumatiky od roku 1979 a v současné době zaměstnává ve svém závodě v Saint Pierre de Bœuf v kraji Loire přibližně 30 lidí. Výrobce nabízí letní, celoroční i zimní pneumatiky pro osobní automobily, SUV / 4x4 a lehká užitková vozidla pod značkou Black Star. Všechny výrobky splňují předpisy ECE R-108 a R-109. Mobivia začala prodávat pneumatiky Black Star ve Francii prostřednictvím svých středisek Norauto v loňském roce a také je nabízí v Německu ve střediscích ATU, která koupila v roce 2016.
Původně byl závod Firestone v Béthune otevřen v roce 1961 a pomohl překonat nepříznivé ekonomické následky uzavírání dolů v severní Francii. První pneumatika Bridgestone vyšla z lisů v roce 1991 a na svém vrcholu společnost zaměstnávala kolem 1300 lidí, kdy byl závod schopen vyrábět 25 000 pneumatik denně. Úsilí o udržení konkurenceschopnosti závodu se v posledním desetiletí ukázalo jako nereálné a počet zaměstnanců postupně klesal. Definitivní uzavření provozu, oznámené v září 2020, se přímo dotklo už jen 863 lidí.
Bridgestone a francouzská veřejná investiční banka BPI kontaktovaly více než 700 společností s cílem zachovat kontinuitu výroby v Béthune. Mezi nimi projevili zájem i dva výrobci pneumatik. V současné době nový majitel komplexu – realitní společnost SIG (jež je dceřinou společností logistické skupiny Log’S) - spolupracuje s Bridgestone France na vývoji průmyslového uzlu v areálu a obsazení dalších ploch továrny. Bridgestone poskytuje pomoc při najímání zaměstnanců a nabídl k prodeji vybavení závodu za nominální částku. Bridgestone má rovněž v plánu distribuovat naprotektorované pneumatiky prostřednictvím svých prodejen Speedy, First Stop a Côté Route.
Ilustr. foto archiv