Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Rozhodnuto. Yokohama kupuje Trelleborg za 2,1 miliardy eur
Yokohama potvrdila akvizici Trelleborg Wheel Systems (TWS), jak jsme to již avizovali v prvním letošním čísle. Za akvizicí stojí několik hybných sil, jejichž společným jmenovatelem je přání Yokohamy zvýšit globální působnost a vyvážit svůj produktový mix.
Akvizice TWS posílí pozici Yokohamy v segmentu OHT (Off-Highway Tyres = mimosilniční pneumatiky) , který střednědobá strategie japonského výrobce nazvaná YX2023 označuje jako „budoucí hnací sílu růstu obchodu s pneumatikami“.
Důraz Yokohamy na pneumatiky off-highway není nic nového. A to minimálně od roku 2016, kdy Yokohama koupila Alliance Tire Group, významného světového výrobce tohoto segmentu, za zhruba 1,2 miliardy eur. Ve světle tohoto obchodu a následné úspěšné integrace značky Alliance do struktur Yokohamy je koupě Trelleborgu úspěšným pokračováním této strategie.
Akvizice znamená nalezení nové rovnováhy v produktovém mixu Yokohamy. Poměr spotřebitelských pneumatik (tj. pneu pro osobní využití, především osobních) ku komerčním pneumatikám (používaným k práci a podnikání) je na dnešním globálním trhu přibližně jedna ku jedné, ale v případě Yokohamy je to 2:1 ve prospěch spotřebitelských pneu.
Tržby TWS v roce 2021 činily 10,076 miliardy švédských korun (asi 24 miliard českých korun), což představuje asi 30 procent konsolidovaných tržeb mateřské firmy Trelleborg AB. Za posledních 10 let TWS rozšířila své tržby 2,6krát a více než ztrojnásobila zisky. I v době růstu tržeb byla schopna udržet stabilní EBIT nad 10 procenty.
Zemědělské pneumatiky tvoří asi 60 procent pneumatik vyráběných a dodávaných TWS a před akvizicí byla TWS třetím největším hráčem tohoto segmentu. Průmyslové pneumatiky představují dalších 20 procent podnikání TWS a ta je také jednou z dvojice největších globálních specialistů na pneumatiky pro vozidla na manipulaci s materiálem. Zbytek tvoří prodej pneumatik pro stavební stroje a motocykly, přičemž v pneumatikách pro stavební stroje patří TWS také ke globálním lídrům.
TWS má čtrnáct výrobních závodů v devíti zemích – 7 v Evropě (Itálie, Lotyšsko, Srbsko, Slovinsko a tři v České republice), 2 ve Spojených státech, 1 v Brazílii a 4 v Asii (2 v Číně a 2 na Srí Lance). Zhruba 70 procent prodeje TWS se odehrává v Evropě.
Více si přečtěte v Pneu revue č. 2/2022