Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Nedostatek kontejnerů tlačí na ceny

Nedostatek kontejnerů tlačí na ceny

 
ilustracni

pondělí, 21. prosince 2020

Nedostatek přepravních kontejnerů a základního vybavení v čínských přístavech, zhoršený kolísáním mezinárodního obchodního prostředí v pandemii Covid-19, znamenal inflaci v mezinárodních přepravních sazbách. V listopadu se sazby za přepravu kontejnerů mezi Čínou a východním pobřežím USA zvýšily na 4750 USD za kontejner, což je podle údajů RefinitivEikon o 42 % více než v červenci. Náklady na dopravu z Číny na západní pobřeží USA vzrostly o 50 % na 3 878 USD za kontejner. Spotový index evropského indexu přepravní kapacity v Šanghaji (SCFI) prudce vzrostl, přičemž severní Evropa vzrostla o 21 % a středomořská sazba o 23 %, což od začátku roku 2014 nemá obdoby. Podle marketingové společnosti Trojan zaměřené na obchod s pneumatikami se sídlem v Qingdao v Číně se nedostatek v poslední době prohloubil. Toto rušné období pro čínský vývoz by mohlo vést k prohlubování deficitu, což by znamenalo v novém roce další zvyšování cen.

 

Situace v asijských přístavech vyústila v nedostatek kontejnerů u všech hlavních dopravců, zejména u typů o délce 40 stop. Částečně to způsobil  zpožděný dopad pandemie na globální námořní a dodavatelské řetězce, nedostatek pracovních sil a vybavení a přetížení  evropských a severoamerických přístavů, jakož i snížení importu do  jihovýchodní Asie. To vše způsobuje, že se donedávna plynulý oběh kontejnerů „zasekává“.

Trojan vysvětluje, že využití kontejnerů bylo letos ve tvaru písmene V, přičemž nejnižší hodnota byla ve druhém čtvrtletí, kdy byla poptávka nejvíce ovlivněna pandemií. Poté rychle vzrostla poptávka po levných a strategických skladovacích místech a vybavení. Počátkem července bylo"znehybněno" 600 000 tzv. ekvivalentních jednotek (TEU) 40stopových kontejnerů, přičemž  350 000 TEU pokrývá sotva dva týdny celosvětového objemu vývozu.

Obrátkovost  kontejnerů se také zpomalila v Číně. Kontejnery uvízly  v několika přístavech, včetně takových míst, která jsou klíčová pro globální obchod s pneumatikami, jako Qingdao, Lianyungang, Ningbo a Šanghaj. Hlavní přepravci Hapag-Lloyd a společnost Mediterranean Shipping Company hlásí další zpoždění způsobená akutním nedostatkem chladírenských zásuvek v přístavech Tchien-ťinu, a to kvůli rozsáhlému  testování, preventivním opatřením a zvýšenému  importu chlazených potravin v souvislosti s pandemií.  

Čínští výrobci kontejnerů mezitím prodloužili pracovní dobu z osmi na jedenáct hodin a od září začali produkovat kapacitu  300 000 TEU měsíčně.

Export versus import
Trojan dodává, že zatímco čínské objemy vývozu jsou stabilní, objemy dovozu dramaticky poklesly. To znamená, že prázdné kontejnery jsou uvězněny v zámořských přístavech a nevracejí se v dostatečném množství do Číny.  S nedostatkem jsou spojeny také restrikce  při uvolňování prázdných kontejnerů ze strany několika dopravců před jejich plánovaným odesláním. Například Hapag-Lloyd uvolňuje kontejnery ze skladů až osm dní před plánovaným připlutím plavidla do pevninské Číny.

Tyto rozsáhlé nedostatky a zpoždění vedly k tomu, že mnoho přepravních společností začalo účtovat příplatky, aby kompenzovaly rostoucí provozní náklady. Několik hlavních dopravců již v uplynulém měsíci uplatnilo nebo plánuje uplatnit příplatky v mezinárodních přístavech, jako je London Gateway a dalších britské přístavy.

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz