Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Nad Rýnem v nové době

Nad Rýnem v nové době

 
2024

pondělí, 16. září 2024

Kdo by třeba před dvaceti lety věřil, že prestižní Ženevský autosalón, velkolepá přehlídka světové automobilové produkce jako jedné z páteří globální ekonomiky, zmizí z pomyslné mapy světových veletrhů, zatímco akce, zaměřená na jednu součástku automobilu, navíc dost fádní a nezáživnou, přežije? Samozřejmě, je to tak trochu srovnávání nesrovnatelného, ale určité „rácio“ ta úvaha má.

 

Od 4. do 6. června 2024 se konal na adrese Messeplatz 1, Kolín nad Rýnem v tamním obřím výstavním areálu veletrh The Tire Cologne (TTC). Ti, kdo sledují odvětví delší dobu, znají genezi této akce, která je poměrně mladá s počátky v roce 2018. Důležité je však dodat, že jejím předchůdcem  bylo velice prestižní bienále Reifen v Essenu, které se konalo poprvé v roce 1960 a za více než půlstoletí si vydobylo úctu a uznání prakticky celého pneumatikářského světa. Jenže… Říká se tomu politika -  chcete-li organizovat nějakou průmyslovou výstavu tohoto typu, nejen v Německu se hodí deklarovaná podpora nějaké profesní organizace, kterou je zde sdružení s rozvětveným názvem Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk (zkráceně BRV).  A tento spolkový Verband se někdy kolem roku 2016 rozhodl ukončit spolupráci s Essenem a spojit se s nově se rodícím  projektem veletrhu v Kolíně nad Rýnem.

Bez ztrát to nešlo
Jak se později ukázalo, nebyla to moc velká výhra pro žádnou stranu. Reifen se připojil v zářijovému veletrhu Automechanika v pozval své dlouholeté vystavovatele na nové místo do Frankfurtu. „Záštita“ BRV se sice ukázala jako mocná zbraň a většina se přesunula do modernějších prostor kolínského výstaviště, ale jméno a tradice zase hrály do noty  Reifenu. Takže porážka to sice byla, ale nikoli „na hlavu“. Žádná z konkurenčních výstav však nedosáhla v roce 2018 rozměrů někdejšího Reifenu, jehož poslední ročník v roce 2016 obsadilo  rekordních 675 vystavovatelů ze 43 zemí.

Tento rok jako by symbolizoval ukončení jedné dlouhé etapy výstavnictví v pneumatikářské branži, protože vše, co následovalo, už nepřipomínalo v ničem stabilní minulost: „rozpolcený“ rok 2018 a následně covid, který zmařil plány na pořádání akce v roce 2020. V roce 2022 se TTC vrátil, tentokrát kolidujíc s výstavou Autopromotec v Bologni, jež má svým zaměřením k TTC v Evropě poměrně blízko. Pro Kolín to však žádný velkolepý comeback nebyl a o návratu k měřítkům někdejšího Reifenu se nedalo vůbec mluvit. Když už jsme u toho Autopromotecu, ten se po desetiletí pořádal v liché roky a s německými výstavami si tak nepřekážel, až v tom nadělaly chaos covidové ročníky a obě akce se v roce 22 zkřížily. Letos již boloňský veletrh ustoupil a raději volil tříletou pauzu – takže je na programu příští rok. Ale co je důležité – na jeho příkladu se ukazuje, jak důležitá je stabilita a kontinuita, protože zatím poslední přehlídka v 2022 nevykazovala  žádné propady vůči předcovidovým létům a když, tak jen minimální. Navíc u něj hraje roli propracovaný marketing a kreativita při vymýšlení  třeba jen drobných vylepšení – umění udržovat média, vystavovatele či samotné návštěvníky po celé dva roky „ve varu“ je zde opravdu na úrovni a „build-up“ akce je vynikající.

Z „vyvolávačů“ do hlavních rolí
Ale vraťme se k letošnímu TTC. Už fakt, že pořadatelé (téměř) obsadili slíbené tři haly kolem brány Sever je chvályhodný a veletrh nevypadal z pohledu návštěvníka vůbec zle. TTC i kdysi  nevybral pro svůj debut příznivé období a už fakt, že dokáže přitáhnout stovky vystavovatelů a tisíce návštěvníků, je velký úspěch. Přesto se vkrádá otázka, jak by si dnes stál někdejší Reifen, pokud by čelil „jen“ nepřízni pandemie a globálním tlakům, zda by si zachoval svou někdejší velkost a význam. Osobně si myslím, že to je docela dobře možné. Vystavovat auta široké veřejnosti je něco docela jiného než uspořádat byznysové setkání  nesmírně konkurenční a živelné  branže jako pneumatiky. Agilita „nových“ hráčů odvětví hlavně z asijského kontinentu je patrná nejen z rozměrů stánků, ale i z pracovního nasazení v těch „nejryzejších“ akvizičních formách, jako je rozdávání letáků, snaha zaujmout a získat si minutu vašeho času. Mnozí z těch, kteří při posledním Reifenu v roce 2016 fungovali odborným způsobem, letos obsadili největší plochy. Ještě nemají dojem, že je všichni znají a zákazníci by měli pokládat za čest kupovat jejich výrobky. Tržní podíly se však pomalu ale jistě ubírají jiným směrem. Přes všechny popsané peripetie udělali pořadatelé maximum, aby nabídli opravdu reprezentativní akci světové úrovně. A podařilo se to. Potvrdili odvěkou pravdu, že neobchodují firmy s firmami, ale lidé s lidmi, a bylo také vidět, že mnozí se potkávají po mnohaleté nucené přestávce.

Být, či nebýt v Kolíně?
Z velkých hráčů chyběli jen Michelin a Bridgestone, paradoxně dva největší  světoví výrobci pneumatik. Jistě to nemá důvody finanční – v moři marketingových rozpočtů těchto firem nemůže účast na největším oborovém setkání na západní polokouli  představovat nějakou nepřekonatelnou výdajovou položku. Lze chápat myšlení předních pěti, šesti top značek, že  chtějí být spojovány s prestižními událostmi  širšího významu, jako jsou sportovní podniky, akce s politickým přesahem, environmentální záležitosti apod. – to je případ i značek, jako, Pirelli, Continental či Hankook, které však naopak důstojnou účast na The Tire Cologne nezahodily. Tradiční značky rozumně nesoupeří s těmi čínskými o velikost svých účastí, protože by to bylo zbytečné a kontraproduktivní – okázalost a opulentnost už dnes stejně netáhne. Ale být tam a tím dát najevo – „jsme tady pro vás, rádi vás uvidíme“ – to je něco, co bych udělal už jen pro ten nemalý počet významných velkoobchodů, které v součtu dělají v náhradní potřebě miliardové obraty. Kdekdo si tak neúčast obou značek může vykládat jako záměrný tah – distancovat se od „zbytku světa“, dát najevo svou výjimečnost a příslušnost k „lepší společnosti“. Mohlo to opravdu působit dost přezíravě až arogantně.

Obě společnosti jsme také oslovili. Odpověď tiskové mluvčí  první z nich Liesbeth Denysové najdete v tomto článku, Michelin neodpověděl, ačkoli příjem dotazu potvrdil.

Na stáních vystavovatelů jsme potkali i hodně zástupců firem z Česka a ze Slovenska, více, než bylo běžné v minulosti. Některé stánky jsme osobně navštívili, a tak přinášíme alespoň malou rekapitulaci toho, co jsme viděli a slyšeli.

 
202420242024202420242024202420242024
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz