Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Kde pojem „německá technologie“ dostává svůj obsah
Navštívit špičkový zkušební polygon zaměřený čistě na testy pneumatik se nepoštěstí každý den, a když se přidá fakt, že to není návštěva letem-světem, ale celodenní exkurze odkrývající mnohé detaily a zákulisí takového pracoviště, nedá se pozvání odmítnout. Naše cesta mířila do Hannoveru a poté 35 kilometrů na sever do vesnice Wietze, kde se nachází „Contidrom“, jedno z míst, v němž pojem „německá technologie“ získává svůj obsah.
Nebo si můžete dosadit „prémiová pneumatika“. Protože k pochopení toho, že prémiová pneumatika není prázdný pojem, těžko najdete něco názornějšího. Právě těch 160 hektarů pozemku a všechno to, co se skrývá uvnitř, „hardware“ v podobě desítek kilometrů testovacích tratí, budov, flotily testovacích vozů atd., a na druhé straně „software“, v širším slova smyslu to nejlepší, co je momentálně k dispozici na poli virtuálních testovacích nástrojů - to dává onen propastný rozdíl mezi dvě zdánlivě stejnými výlisky z gumy. „To je těch dodatečných 20 % navíc ve výkonnosti, k jejichž dosažení je ale potřeba 80 % nasazení a nákladů,“ vysvětluje Benedikt Luecke, inženýr, který se v oddělení R&D v Hannoveru-Stöckenu stará o interakci se zákazníky v první výbavě. Jinými slovy, funguje jako „interface“ mezi vývojáři a automobilkami a společně s dalšími kolegy zajišťuje plynulou komunikaci mezi oběma stranami.
Jeví se jako poněkud nespravedlivé, že k výrobě pneumatiky, která stále splňuje všechny normy a předpisy a kterou výrobce prodává s pěkným ziskem, stačí oněch 80 %, zatímco pro relativně malý posun užitných vlastností musíte zněkolikanásobit náklady. Pokud však chcete působit v elitním klubu dodavatelů pro první výbavu a k tomu ještě v těch nejvyšších produktových patrech, jiná cesta není. Contidrom je místo, kde se centimetr po centimetru, decibel po decibelu či decilitr po decilitru posouvají užitné vlastnosti pneumatik k nikdy nedosažitelné limitě dokonalosti. Ale díkybohu za to – nebýt takových „sisyfovských“ pracovišť, lidé by těžko přistáli na Měsíci a možná bychom si nedělali videokonference přes půl světa při kondičním běhu. Všichni víme, že to má i stinné stránky a koneckonců i pro Contidrom to přináší nové úkoly a zadání, které před dvaceti lety ještě neexistovaly.
Continental překvapil svojí otevřeností, když nám na tak technologicky citlivém pracovišti umožnil prakticky bez omezení fotografovat, i když ke konci byl tento přístup přece jenom trošičku korigován. Nicméně i tak nám to umožnilo pořídit zajímavé fotografie, které jsou výmluvnější a zajímavější než dlouhé popisy. K dokreslení je však pár informací nezbytných.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2023 v tištěné podobě nebo na webu digiport.cz