Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » Systém pozná uvolněné kolo i opotřebení
Společnost Sumitomo Rubber Industries (SRI) vyvinula novou technologii inteligentních pneumatik Sensing Core, která obsahuje funkci hlídání bezpečného upevnění kol na nápravě. Měla by se dostat do sériové výroby vozidel už v letošním roce. Sensing Core je flexibilní systém analýzy a monitorování bez použití senzorů s mnoha různými možnostmi využití, včetně měření tlaku a opotřebení pneumatik, nerovnoměrného zatížení a nebezpečných podmínek na silnici.
V posledních letech plnily novinové titulky japonských novin nehody způsobené utrženými koly, zejména v zimním období, kdy řidiči přezouvají na zimní pneumatiky a nemusí dostatečně dotáhnout matice kol.
SRI věří, že funkce, detekující uvolnění kol, může těmto nehodám zabránit. V roce 2024 bude poprvé použita v první výbavě zatím nejmenované značky, jednání s dalšími výrobci vozidel údajně probíhají.
Systém pracuje nezávisle na značce, modelu nebo velikosti pneumatik. Analyzuje signály otáček kol a další informace z komunikační sběrnice vozidla (CAN), aby zjistil, zda nejsou matice kol uvolněné - a to již od jednoho milimetru vůle.
Systém Sensing Core vznikl na základě nepřímého systému monitorování tlaku v pneumatikách společnosti Sumitomo, který nese zkratku DWS (Deflection Warning System). Systém DWS montuje do svých vozů patnáct výrobců OEM z Evropy, Japonska, Číny a Indie. Nyní je Sensing Core ústředním prvkem periferních služeb, které společnost SRI vyvíjí s cílem řešit budoucí výzvy moderních vozidel a „mobility jako služby“ pod hlavičkou konceptu Smart Tyre Concept.
Testy flotily s cloudovým propojením údajů TPMS, které společnost SRI provedla s jednou japonskou půjčovnou, údajně pomáhají demonstrovat hodnotu informací o pneumatikách v souvislosti s efektivitou, náklady a bezpečností. Dalším budoucím využitím technologie Sensing Core je cloudové monitorování opotřebení pneumatik. V tomto případě software v cloudu přijímá informace o používání pneumatik z vozidla a přesně předpovídá výsledné opotřebení pneumatik. Když je pneumatika připravena k výměně, je řidiči nebo správci vozového parku zasláno upozornění.
Na veletrhu spotřební elektroniky (CES) v lednu 2024 oznámila společnost SRI svůj vstup do společnosti Viaduct, která se zabývá analýzou propojených vozidel s umělou inteligencí a s níž od roku 2023 pracuje na zkušebním konceptu. Sensing Core se bude integrovat s produktem společnosti Viaduct a předpovídat stav pneumatik v rámci celého vozového parku.