Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » Přijde to, akorát nevíme jak

Přijde to, akorát nevíme jak

 
ilustracni

pondělí, 16. září 2024

V současném pneumatikářském odvětví vládnou dvě nezpochybnitelné pravdy. Tou první, podstatně starší, je skutečnost, že pneumatika je velice technický produkt, který vyžaduje odbornou montáž, kontrolu, údržbu. To platilo od samotného zrodu pneumatiky před 150 lety a platí dodnes. Ta druhá pravda je podstatně mladší – do pneuservisního světa začala pronikat někdy na začátku milénia, zpočátku pozvolna, ale později velmi nekompromisně a razantně. Říká zhruba to, že pneumatiky lidé rádi kupují na internetu. E-shopy se staly nedílnou součástí trhu a pořádají velký kus koláče, který dříve patřil jiným.

 

Potíž je pouze v tom, že obě dvě pravdy nejdou moc dohromady. Za dvacet let prošly dějiny vztahů mezi on-line světem a tím, co můžeme zrcadlově nazvat „off-line“ svět, řadou etap. Výrobci pneumatik měli zpočátku velké dilema, protože na jedné straně tušili velký potenciál on-line, ale současně jim většinu obchodu stále dělaly „kamenné“ prodejny. Když poznali, že to funguje a že se tam  dají zrealizovat zajímavé objemy, chopili se příležitosti, podporu on-line už nepopírali, jen občas pěkným slovem o „nezměrné podpoře odborného způsobu prodeje pneumatik“ deklarovali něco, co už dávno nebyla pravda. Když pak některým výrobcům zůstaly neproplacené faktury za miliony, bylo jasné, že zvýhodňováním jednoho prodejního kanálu před jinými se také daleko neposunou. A tak se vytvářela nová rovnováha mezi on/off, ale žádný výrobce se už nemusel obtěžovat zdůvodňováním, proč prodává pneumatiky na internetu. Stalo se to nedílnou součástí našich životů.

Ve slepé uličce
Střed obou světů probíhal (a dosud probíhá) na úrovni pneuservisů (názorů a přístupů je, jak víme, mnoho) a zvlášť pikantní je konfrontace mezi pneuservisy a řidiči, která je na tom všem zásadní a prvořadá. Mluvíme-li o harmonizaci světa on/off, mluvíme především o tomto vztahu, protože vše ostatní (výrobce – velkoobchod – pneuservis – e-shop…) je svět B2B, který si své vztahy vyřeší sám v rámci konkurenčního boje. Ale máme tu koncového zákazníka, který chce nakupovat na internetu, ale má stále velký problém obchod uskutečnit komfortně a bezbolestně. Tento zákazník si časem uvědomil, že existuje  ještě ta druhá pravda pneuservisního světa, kterou jsme zmínili na začátku. Že prostě pneumatika potřebuje servis. Navíc je stále větší, komplikovanější, rozměrů není deset, ale sto, je tu nějaká legislativa, technické nuance, dvě sezóny, all-season… Spousta proměnných, které hrozí tím, že se už při výběru „sekne“. A to jsme na úplném začátku – následuje logistika, převzetí, montáž. A ta je  hlavní kámen úrazu – v sezónách pneuservisy nestíhají a mimo sezónu se zase nepřezouvá. Větru, dešti neporučíš.

S ohledem na toto všechno  a ještě další faktory, které jsme nejmenovali, končí doba, kdy si zákazník nechává posílat pneumatiky „do obýváku“. E-shopy budou lépe vědět, jaký je ještě podíl těchto zákazníků, a dost možná nás vezmou za slovo. Nic to nemění  na tom, že je to „out“, neodpovídá duchu doby a postupně bude ochabovat. Co tedy s tím?

Prolínání světů on/off samozřejmě dávno existuje na úrovni kamenných provozoven, které samy provozují webové stránky – ať už klasické e-shopy, nebo stránky spíše informativního charakteru. Zde je to poměrně jednoduché – regionální zákazník si zde vybere pneumatiky už s tím, že si je na daném místě nechá přezout. Pokud má e-shop současně síť pneuservisů, může dát hned několik provozoven na výběr. Ale to stále nejsme u toho modelu, který je předmětem tohoto článku. Nám jde o spolupráci velkých multiznačkových e-shopů s pneuservisy. Spolupráci, která je pro všechny „win-win“. Zákazník je obsloužen s úsměvem na rtech a nemusí jezdit 50 km do nejbližšího krajského města. Pneuservis vítá nové zákazníky, které se třeba vrátí s dalšími auty, objednávkami na autoservis, prostě dodatečným obratem. A e-shop má vyřešenou jednu velkou překážku, která stála v cestě jeho dalšímu rozvoji.

Oslovili jsme několik významných hráčů na trhu a požádali o názor. V některých případech se již jedná o konkrétní řešení, která daná firma vytvořila a uvedla na trh. A jak uvidíme, s těmito iniciativami nepřicházejí zdaleka jen e-shopy. Všechny  budeme rádi nadále sletovat. Protože trh čeká na řešení.

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz