Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » Pár deci k dobru, vyplatí se?
Auto Bild ve svém nedávném testu deseti letních pneumatik v rozměru 245/40 R19 98Y uvádí, že pneumatika originální výbavy testovaná „náhodně“ spolu s modely pro náhradní potřebu přinesla „alarmující výsledek“ v testu brzdění na mokru. Motoristický časopis na základě tohoto důrazně formulovaného hodnocení vysvětlil, že pneumatika OE specifikace byla upravena pro optimálně nízký valivý odpor – a tedy minimální spotřebu paliva a emise CO2 – na úkor brzdné dráhy na mokré vozovce.
Auto Bild spočítal, že toto přizpůsobení originální pneumatiky vedlo k úspoře paliva o pouhá tři procenta, její brzdná dráha na mokru ale byla výrazně delší než u většiny ostatních testovaných pneumatik. Časopis to popisuje jako „skandál“ a uvádí, že tento problém dále prozkoumá v nadcházejícím podrobném testu.
Švédové podobně
K podobnému závěru již dříve došel švédský motoristický magazín Vi Bilägare, když testoval deset letních pneumatik 205/55 R16 na zkušebním okruhu Mireval ve Francii. U tří z testovaných značek byly k testu vybrány dva různé produkty z jejich portfolia: standardní pneumatika a jedna optimalizovaná pro minimální valivý odpor. Zde se konkrétně jednalo o Nokian Hakka Green 3, Continental EcoContact 6 a Michelin e.Primacy. Magazín Vi Bilägare se rozhodl zjistit, kolik bezpečnosti je nutno obětovat pro maximální „ekologický“ výkon pneumatiky. Zmíněné trio s důrazem na „eko“ vlastnosti dokončilo test deseti pneumatik na sedmém až devátém místě, přičemž všechny tři ztrácely body kvůli zhoršeným výsledkům při brzdění na mokré vozovce. Mnohem lépe dopadly „standardní“ modely stejných značek s menším akcentem na spotřebu a ekologii. Nejlepšího výsledku v důležité disciplíně brzdění na mokru dosáhl Nokian Hakka Blue 3, jehož brzdná dráha z 80-0 km/h činila 28,6 metru a byla o 5,1 metru kratší než u jeho ekologického sourozence Hakka Green 3. Podobně to dopadlo i u značky Continental. PremiumContact 6 zaznamenal výbornou brzdnou dráhu 29,8 metru, což je o 4,4 metru méně než je vzdálenost dosažená při jízdě na pneumatikách EcoContact 6. Michelin Primacy 4 se zastavil na dráze 31,3 metru, tedy o celých pět metrů kratší než Michelin e.Primacy. Na suché vozovce byly rozdíly menší: pouhých 30 cm u pneumatiky Michelin a kolem dvou metrů u pneumatik Continental a Nokian. Pneumatiky s optimalizovaným valivým odporem si podle očekávání vedly dobře při testování spotřeby paliva, ale jinak skončily na spodním konci tabulky ve většině hodnotících kategoriích.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/22
Ilustrační foto