Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » Od Mini po maxi: šest dekád pneumatik pro legendární model
Nejen automobil vyrostl. Letos v srpnu oslavila ikonická značka Mini své 60. narozeniny. Časopis Tyres & Accessries se podělil o několik zajímavých momentů z historie značky, které se váží k pneumatikám. Málo se ví, že Mini bylo původně navrženo na osmipalcových kolech. Ovšem výrobce BMC, který se za značkou skrýval, nakonec upřednostnil desetipalcové ráfky.
Pro odmítnutí osmipalcových kol bylo několik důvodů. Rozměrem nebyl nadšen dodavatel pneumatik Dunlop. Už v té době se jednalo o poměrně raritní rozměr, podstatně menší, než kola běžná v tehdejším vozovém parku. Proto doporučil velikost 132/80 – 10. Ovšem převážná většina vozů až do roku 1984 vyjížděla na pneumatikách 3.5 – 10 a 145/80 – 10.
První velká změna přišla v roce 1984, kdy se výrobce rozhodl vybavovat všechny modely a modifikace kotoučovými brzdami. To si vynutilo zvětšení disků a přechod na rozměr pneumatik 145/70 R 12. Znalci však připomínají, že z pásů sjely také malé série na rozměru 175/50 R 13. Původní pneumatiky již samozřejmě koupit nelze, takže sběratelé se dnes musejí spolehnout na současné dezény, pokud danou rozměrovou řadu nabízejí. Poptávku prý uspokojuje Yokohama v dezénu A539 a také značky Falken a Nankang.
Revoluce v první výbavě pro značku Mini přišla se začátkem milénia, kdy byla výroba klasického Mini zastavena a nahrazena modernější a také větší verzí. Ta zpočátku vyjížděla na rozměru 175/65 R 15 H, ale přibývaly další: 175/65 R 15, 175/60 R 16 a 195/55 R 16. Model 2018 Mini Cooper S má v technickém průkazu zapsán i rozměr 225/35 R 19 – tedy ráfky o devět palců větší než první verze z roku 1959 a o 11 palců větší než počítaly původní výkresy. A prý se už dokonce hovoří až o 21palcových kolech – tak uvidíme, kam až může touha zákazníků o výjimečnosti značku Mini dovést.