Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » Michelin dodá miliony pneumatik s čipy
Michelin chce do roku 2023 vybavovat všechny nové pneumatiky čipy Radio Frequency Identification (RFID).Hybným motorem rozvoje technologie RFID budou hlavně automobilky Francouzský výrobce uvedl tuto technologii poprvé u nákladních pneumatik v roce 2012 a loni již mělo nést čipy RFID 1,5 milionů pneu, vulkanizovaných ve výrobních závodech Michelinu po celém světě. Konečným cílem společnosti Michelin je využít technologie RFID v pneumatikách, které „komunikují“ díky jejich propojení s globálnějším ekosystémem.
Podle společnosti to vytváří nekonečný potenciál pro inovace a přidanou hodnotu tohoto produktu. Čipy RFID například umožňují efektivnější správu pneumatik od výrobního závodu až do konce životnosti díky možnosti prediktivní údržby. Podle Michelinu jedna z hlavních cest k tomuto cíli vede přes spolupráci s výrobci automobilů. Michael Ewert, viceprezident pro první výbavu Michelinu, uvedl: „V současné době spolupracujeme s výrobci automobilů na vývoji algoritmů. Protože technologie RFID umožňuje přesnou identifikaci pneumatik, je možné, že v budoucnu se řidičům zobrazí ukazatel stavu pneumatik vedle jejich palivoměru.“
Význam monitorování stavu pneumatik dále poroste s trendem autonomního provozu vozidel. Zatímco u nákladních pneu jsou čipy již poměrně běžné, u osobních pneumatik jsou čerstvou záležitostí – sám Michelin je zde používá teprve od roku 2019. Výhodou technologie RFID je relativní cenová dostupnost a skutečnost, že jsou ve srovnání s jinými inteligentním čidly poměrně robustní a tudíž odolné. Michelin hovoří o nových „obchodních modelech“, které si lze v souvislosti s RFID představit.
Například technologie RFID umožní systémům Advanced Driver Assistance Systems (např. ESP) přizpůsobit se specifickým vlastnostem pneumatik díky spolehlivému spárování pneumatiky a vozidla. Např. zimní a letní pneumatiky mají jiné brzdné vlastnosti, a tak mohou mít vliv na asistenční systémy, které se snaží cíleně distribuovat brzdný účinek na jednotlivá kola tak, aby se zabránilo smyku. „Toto sladění bezpečnostních systémů s pneumatikami, které se bude dít právě přes čipy RFID, bude zvláště důležité pro autonomní vozidla,“ vysvětluje Michael Ewert.
Tématem se zabývá č. 1/2021 Pneu revue