Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Žonglujeme se spoustou míčků najednou
Po necelých dvou letech jsme navštívili společnost GPD a.s. a v jejím děčínském sídle si povídali s místopředsedou představenstva Petrem Chvojkou. Zatímco minulý rozhovor s kompletním týmem výkonných představitelů byl takovým hlubším „auditem“ fungování firmy poté, co ve vlastnické struktuře a vedení došlo k významným změnám, naše dubnové setkání v roce 2024 se neslo v komornějším duchu a týkalo se nejenom společnosti GPD, ale i trhu obecně. Manažer s dvacetiletou zkušeností v oboru a nezávislý multiznačkový velkoobchod – to je dobrá kombinace pro autentický pohled na věc.
Jaké jsou podle Petra Chvojky hlavní zprávy pneuservisního jara 2024?
Vnímám asi jako každý, že letošní jarní sezóna je tak trochu „předběhnutá“. Mysleli jsme si, že když jsou letos Velikonoce poměrně brzy, začne se rozjíždět po nich, ale ve skutečnosti se spustila dva týdny před nimi. Na druhé straně, když jsme zrovna tento týden (rozhovor se uskutečnil 12. dubna, pozn. red.) zjišťovali u našich obchodních partnerů stav uskladněnek, tak je stále nepřezuto něco mezi 60–70 %. Ale samozřejmě ta naše velkoobchodní, distribuční část je už za námi a s ní i více jak padesát procent letní sezóny. Takže trochu krotím nadšení ze čtyřicetiprocentního růstu „day to year“, protože je ta sezóna opravdu oproti minulým létům vpředu. I když by tam nějaký růst být měl – ta loňská jarní patřila k těm méně povedeným – teprve uvidíme, jak to nakonec dopadne.
Trend změny počasí se v posledních měsících silně prohloubil. Cítíte, že to ovlivňuje zaběhlé modely práce ve vašem oboru a může to mít vliv na výsledky?
Já jsem to už několikrát zmínil a musím to opakovat znovu. Těch dvacet let, co jsem v byznysu, mě utvrdilo, že český trh je opravdu strašně stabilní. Protože ať se stane cokoli, i na té globální úrovni, tak kolísá v řádu maximálně deseti procent a nikdy výrazně nespadne. Na druhou stranu, hlavně v těch posledních pěti letech, mě každá sezóna vždy něčím překvapí. Poslední roky do toho dost promlouvají celoroční pneumatiky a i když nikdo z našich insiderů není zrovna jejich příznivcem, trh v západní Evropě mluví jasně. A ze zkušenosti víme, že ty trendy ze Západu k nám prostě nějak dojdou, ať to chceme nebo nechceme. Takže tato část trhu tu prostě je a ještě poroste. A vlastně to potvrzují i čísla. Jestliže v Evropě mají podíl 20 % a loni rostly o nějakých 6 %, v Česku jsme na devíti procentech podílu, ale loňském růstu 20 %. Takže na tom něco bude; to zpoždění tu je, ale zkracuje se. Ale zase – má to u nás své meze. Loni jsem při návštěvách našich zákazníků zažil, jak si lidé kolem Vánoc nechávali měnit celoroční pneumatiky za zimní. Celou dobu nic a najednou přišla kalamita. A tak to myslím bude vždycky – přece jenom jsme poměrně členitá země a ať jedete sto kilometrů jakýmkoli směrem, vždycky narazíte na nějaké kopce. Takže to je s tou aplikací možná maličko složitější. Na autech pro každodenní ježdění by měly zůstat zimní pneumatiky, tam nejsou ty celoroční úplně to pravé.
Vy jako GPD trendy celoročních pneumatik kopírujete?
Víceméně ano. Loni rostly celoroky v České republice o 19 %, u nás to bylo 15 %, ale na celkovém podílu kolem deseti procent jsme také. V prvních dvou měsících letošního roku to vyskočilo meziročně skoro na 50 %, ale to je tím, že poslední dva roky jsou ty sezóny opravdu dost zvláštní. To srovnání meziročních dat je strašně nebezpečné, může vás vést buď k depresi, nebo naopak bezdůvodné euforii. Já se dnes dívám na čísla za posledních pět let, to dává větší záruku objektivity. Dříve jsme to měli nastavené tak, že byly letní a celoroční dohromady. Dnes jsou to opravdu tři segmenty a musíme se smířit s tím, že to ty dva tradiční – letní a zimní – musí nějak poznamenat. Pokud budete sledovat stále jen letní – zimní, snadno propadnete té depresi.
Celý rozhovor s Petrem Chvojkou si přečtěte v Pneu revue č. 2 / 24, která vychází 13. června.