Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Technologie, kvalita, viditelnost
Jaké atributy by měla mít pneumatika označovaná jako „prémiová“? Říci o pneumatice, že je prémiová, je velice snadné. Jak se říká, papír snese všechno, a totéž platí i pro ústní podání. Neexistuje ani závazný seznam požadavků, na nichž by se třeba výrobci či jejich zákazníci shodli, je to velmi obecný a nezávazný termín. Pokusíme se vytypovat hlavní atributy, které mě měla prémiová pneumatika nést, ale tím netvrdíme, že je to jediný správný výklad. Náš seznam je spíš „maximální“, může mu vyhovět jen opravdu hrstka značek a je zcela legitimní otázka, jestli to to má pro koncového zákazníka tak zásadní význam.
Pojďme tedy na to. Je to tak trochu jako „5 P prémiových pneumatik“, ale těch „P“ je nakonec o jedno více.
Pamětník
Prémiový pneumatika by měla mít nějakou historii; jak se říká, něco za sebou, něco pamatovat. Ale kolik by to mělo být? Nejstarší výrobci mají sto, někteří dokonce 150 let, ale měly by se vylučovat značky, které jsou mladší? Na druhé straně prémiové značky s desetiletou historií nepůsobí příliš věrohodně. Ale 40 – 50 let je určitě doba, která toto kritérium splňuje.
Průkopník
U prémiové značky se určitě očekává, že je technologicky vyspělá. A s tím souvisí i konkrétní inovace a vynálezy, ale i občasné „verneovské studie“, které se zřejmě nikdy nezrealizují, ale vzbudí pozornost. Radiální pneumatiku či run-flat se nepodaří vynaleznout každý den, ale drobné inovace v oblasti konstrukce, dezénů či směsí jsou přesně to, co posouvá průmysl dál. Pokud se navíc technologie rozšíří i mezi další výrobce, má její autor našlápnuto k „prémiovosti“ – i když jen v jedné oblasti.
Podíl
Prémiový výrobce by měl mít nějaký podíl na trhu a globální pokrytí. Stejně jako u historie je tu pouze otázka, kolik by to mělo být. Zřejmě není tak důležitý celkový podíl na trhu, jako to, zda dosáhne na nejvyspělejší a nejnáročnější trhy, jako je Evropa, Severní Amerika či Japonsko. S tím souvisí i rozmístění výrobních kapacit. Podíl a uznání na TOP trzích výrobce nezíská, pokud zde nebude mít své výrobní kapacity, logistická centra atd. Do té doby bude stále jen na půl cesty (s kontejnery).
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2 / 24, která vycházi 27.6. Z jedné diplomové práce se také dozvíte, jak se nahlíželo na pneu značky v roce 1986 a proč John Dunlop jezdí od letoška "druhou třídou". Aktuální číslo 1/2024 je stále v omezeném počtu k dispozici v tištěné podobě na adrese redakce a v digitální na tété adrese nebo z našich stránek pod odkazem e-Pneu revue. Na digiportu si také můžete přečíst nové číslo FLEET & business, kde si dozvíte mnoho užitečného se světa správy osobních i nákladních autoparků.