Strašák jménem EUDR. Vše se odkládá o rok
úterý, 26. listopadu 2024
Nové nařízení EUDR, jež postihne i výrobce pneumatik, je komplikované a nepřipravené. Podle europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) dokonce hrozí podobné komplikace jako v případě českého stavebního řízení, což nakonec stálo křeslo Ivana Bartoše (Piráti) ve vládě, načež kabinet opustili i další ministři stejné strany, tedy s výjimkou Jana Lipavského, jenž stranickou legitimaci raději zahodil. Možná se o tom dozvěděla i bruselská administrativa. Zdechovský totiž předpokládá, že ještě před koncem listopadu, a tedy po uzávěrce této Pneu revue, Evropská rada vše o jeden rok odloží. Ekonom Lukáš Kovanda je optimističtější a očekává, že Brusel bude po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu muset s ekologická opatření jako EUDR či Green Deal přehodnotit, aby si průmysl na starém kontinentě mohl vůbec zachovat konkurenceschopnost.
Co je to nové evropské nařízení EUDR o odlesňování, jež dělá vrásky na čele nejednomu výrobci pneumatik? Tato problematika je zatím poměrně málo známá. „Kdybychom to měli porovnat s uhlíkovým clem, tak ten náběh je výrazně pomalejší. Ale jde o podobný styl regulace, která je zaměřena na environmentální záležitosti, což je v tomto případě třeba odlesňování i další témata s ním spojená,“ vysvětluje Jaroslav Beneš ze společnosti Deloitte během webmináře na toto téma.
Podle bleskového průzkumu, který tato nadnárodní poradenská firma mezi účastníky svého „internetového kurzu“ uspořádala, se 29 procent z firem působících v Česku zatím na novou evropskou legislativu nepřipravuje. „Celých 39 procent si teprve zjišťuje potřebné informace, jen šest procent má zmapovaný dodavatelský řetězec a připravuje opatření a 26 procent zatím čeká na pokyny od mateřské společnosti,“ upřesňuje Beneš.
O čem vlastně celé nařízení je? Označuje se jako EUDR a začne platit v celé Unii najednou. Není totiž nutná transpozice do národních legislativ. Nařízení, platné již od 29. června 2023, má za cíl snížit evropský příspěvek k celosvětovému odlesňování a původně ho měli nejen výrobci pneu, ale i producenti kaučuku a hlavně výrobků ze dřeva a dalších komodit začít respektovat od ledna 2025.
Hrozil průšvih
Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) se ale snaží situaci uklidnit. „Já pevně věřím, že se platnost evropské legislativy o odlesňování podaří odložit o rok a ani později nebude mít nějaké velké dopady na český průmysl. Důležité je, aby v zemích, kde k odlesňování nedochází, nebyly firmy zavalené byrokracií,“ upozorňuje lidovecký politik z Bruselu.
Příprava na novou legislativu je podle něj v tristním stavu. „Zatím pro něco takového nejsou připravené ani veškeré databáze s počítačovou infrastrukturou, takže odložení je logické. Jde také o to, aby to celé neskončilo jako český stavební zákon. Ani firmy, kterých se nařízení bude týkat, nejsou připravené a nevědí, jak se jich to všechno dotkne, takže možnost zmíněného odložení vítají,“ vysvětluje Zdechovský a působí dojmem, že je se situací v českých firmách, kterou dokumentuje i průzkum Deloitte v úvodu tohoto článku, obeznámen.
Poslední slovo o odložení EUDR ale bude mít Evropská komise, jež bude jednat až na konci listopadu, tedy po uzávěrce Pneu revue. Můžeme proto jen předjímat, že vše skutečně bude odloženo, i když to v době psaní těchto řádků ještě zcela jisté není.
„U většiny dřeva na trhu bude muset být deklarován původ, aby bylo jasné, jestli nepochází ze zemí typu Brazílie či z dalších oblastí, kde se těží palmový olej, aby se spotřebitel mohl rozhodnout, zda si koupí určitý produkt i navzdory tomu, že s jeho přípravou souvisejí nějaké negativní dopady na životní prostředí,“ upřesňuje pro Pneu revue europoslanec.
A jak se to celé bude týkat výroby pneumatik? „Jde o to, že se částečně vyrábějí z kaučuku. Stejně tak se ale nová legislativa bude týkat třeba i korkových špuntů u vína. Tyto věci ale ještě nejsou zcela dořešené, ani zatím nevíme, jaký budou mít dopad,“ přiznává politik.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4 / 2024
Související články