Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Růžové brýle sundat - teď!
Petr Procházka řídí společně se svým bratrem rodinnou firmu, která se stala jedním z největších prodejců a poskytovatelů pneuservisních služeb nejen v Praze, ale i v celostátním měřítku. V hlavním městě provozuje čtyři velké pneuservisy – osobní i nákladní – a nedaleko ruzyňského letiště pak vlastní velkoobchodní sklad. Jelikož v oboru působí prakticky od revoluce, jeho názor nelze brát na lehkou váhu. A ten je v otázce nadcházející zimní sezóny nekompromisní – můžeme očekávat pokles 25–30 %.
A dodává: „Rád bych se mýlil, ale jinak to nevidím.“ A pro svůj názor má přesvědčivé argumenty. „Skladujeme 12 000 sad pneumatik, které před každou sezonou myjeme, vyvažujeme a kontrolujeme. Nyní (ve 2. polovině srpna, pozn. red.) jsme v polovině příprav a vidíme, o kolik méně pneumatik je zralých na výměnu, než tomu bylo v minulých letech. A důvod je jediný – prostě se méně jezdilo.“ Na příkladu firemního fleetu, který provozuje 20 tisíc aut a který jeho forma obsluhuje, dokládá, že poklesy byly skutečně enormní: „V tomto případě se jednalo o minus 54 %. Já sám jsem najezdil o nějakých 10 tisíc kilometrů méně. To se prostě musí někde projevit.“ A nic na tom nezmění ani ten nejoptimističtější scénář vývoje pandemie.
Loni se zimní pneumatiky prodávaly dobře a ještě v říjnu si nikdo nedovedl představit, že se zavřou hory a lanovky. Ale stalo se. Takže i když se lidé opět rozjedou za zimními radovánkami a naplno se roztočí kola octavií obchodních zástupců, roční pauza v opotřebení přibrzdí lidi v útratách. „A nikoli proto, že by je nechtěli nebo neměli peníze, pouze je nebudou potřebovat. Pneumatika prostě není žádný nákupní zážitek jako svetr nebo boty, lidi je kupují, jen když je potřebují,“ dodává Procházka.
Na druhé straně si Petr Procházka nemyslí, že by to měla být nějaká tragédie. Další rok se to zase vrátí, jen je třeba být trpělivý a zabojovat. „Bavíme se o jedné jediné sezóně. Dotkne se nás to, jako se to dotklo restaurací, hotelů, pump, rafinérií… Jen to přijde s ročním zpožděním.“ Výrobci mají podle Procházky růžové brýle, všichni požadovali 30procentní růst předobjednávek, ale když se jich člověk zeptal, jak sami jezdili, přiznali, že seděli doma v lockdownu. Jinak to koneckonců ani nešlo.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/21