Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Quick Stop Car má jasnější kontury
Na tiskové konferenci v Praze jsme si prohlédli prototypovou dílnu modulárního konceptu Quick Stop Car a dozvěděli se i nové informace o tomto projektu. „Řidiči v České republice si v nejbližších měsících všimnou u desítek benzínových pump podstatných změn. Na trh totiž vstupuje franšízová síť autoservisů Quick Stop Car, která plánuje v letošním roce zprovoznit 120 servisních jednotek, které budou instalovány v blízkosti čerpacích stanic. V příštích dvou letech společnost plánuje expandovat také na Slovensko, do Polska a Maďarska,“ píše se v tiskové zprávě projektu.
Primárním cílem společnosti Quick Stop Car je rychlé vybudování čtyř set plně a moderně vybavených, energeticky soběstačných servisních jednotek a pneuservisů u čerpacích stanic pohonných hmot v České republice. Podle plánu by mělo být všech 400 servisních jednotek v provozu do konce roku 2023.
„Jsme přesvědčeni, že velká servisní síť, s kvalitním vybavením a kvalifikovaným personálem, cenově položena mezi autorizované servisy a menší garážové servisy, v České republice chybí. To platí jak ve velkých městech, tak zejména v těch menších. Tento projekt tedy hodlá částečně vyplnit stále otevřenou mezeru na trhu. Chceme naši síť rozprostřít rovnoměrně po celé republice, do budoucna bychom rádi vstoupili i do zemí Visegrádské čtyřky,“ říká Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.
Právě na Slovensku, v Maďarsku a Polsku by mělo do konce roku 2024 vyrůst dalších 170 servisů. „Na slovenský trh bychom měli vstoupit už v druhé polovině roku 2023 a v první vlně zde plánujeme čtyřicet servisních jednotek. V Polsku by jich mělo být zprovozněno do poloviny roku 2024 až sto, v Maďarsku v počáteční fázi zhruba třicet,“ doplňuje Zukal s tím, že v současnosti jedná o podmínkách také v zemích bývalé Jugoslávie.
Jednotky jsou mobilní a energeticky soběstačné
Koncept Quick Stop Caru stojí na servisních jednotkách, které mohou vyrůst během několika dní doslova na zelené louce a přesto jsou schopny nabídnout kompletní servis pro běžné automobily i dodávky. Podle Zukala se jejich servisní jednotky skládají ze dvou vzájemně propojitelných modulů, z nichž v jednom z nich je umístěn zvedák a ve druhém je zázemí moderního autoservisu a pneuservisu. Modul se zvedákem má světlou výšku čtyři a půl metru, aby v něm bylo možno servisovat i dodávky. Celkový rozměr servisu je šest krát osm metrů. Servisní jednotka je s minimálními náklady přemístitelná do tří dnů na jiné místo. Zároveň je díky fotovoltaickým panelům energeticky soběstačná. Součástí modulu je i 2kilowattová materie.
Hledáme podnikatele, nikoli zaměstnance
Cena jednoho modulu činí podle Marka Zukala přibližně 2,2 mil. Kč bez DPH, ten vystavený vyrobila východočeská firma ALFA CON. Zajímali jsme se o ekonomiku projektu: „Máme spočítáno, že měsíční tržby by měly dostáhnout minimálně 170 000 Kč měsíčně. Při takovém obratu by mělo franšízantovi zbýt přibližně 45 tisíc korun,“ říká Marek Zukal. Netají se tím, že chce oslovit především mladé lidi kolem 30 let, kteří si chtějí vybudovat vlastní nezávislý byznys. „Naším výhodou je, že nehledáme zaměstnance, ale podnikatele,“ vysvětluje Zukal.
Zukal přiznává, že jednání s čerpacími stanicemi ohledně nájemních smluv není snadné. Předně jen malá část ze stávajících stanic disponuje podmínkami pro výstavbu servisu. Složitější jsou pochopitelně jednání s velkými sítěmi, které shodou okolností pocházejí z Polska a Maďarska (Orlen a MOL). „Pro menší pumpy je výdělek z pronájmu v řádu cca 60 000 ročně zajímavý. Samozřejmě závisí na místě, jiná situace je na vesnici, jiná třeba a na Černém mostě v Praze, konstatuje Zukala. Jednotky potřebují podle stavebního zákona stavební povolení, protože přesahují rozlohu 25 metrů čtverečných. Momentálně již probíhá několik desítek řízení ve věci stavebního povolení, každé však na jiném stupni. Firma nicméně doufá, že do léta se podaří otevřít 10 poboček, v ideálním případě dokonce dvacet.
Celková investice bude činit kolem jedné miliardy korun. Převážnou část budou krát bankovní půjčky a leasing. Přibližně 10 % pochází ze soukromých zdrojů manažerů a stejné procento má akumulovat prodej dluhopisů.
Klientelu bude tvořit ze 65 % ta soukromá, na zhruba 35 % obratu se budou podílet fleety. Bez nich se koncept neobejde. Marek Zukal tvrdí, že v Česku je místo pro 1500 servisů: „Říkám, existuje místo, nikoli že tu tyto servisy chybí.“ Jsou to právě moderní, funkční a dobře řízené koncepty tohoto typu. Tuto mezeru na trhu hodlá koncept Quick Stop Car zaplnit.
Najít si nájemce nebude podle šéfa projektu takový problém. Poté, co vyšlo na toto téma několik článků, se zájemci hlásí sami. Samozřejmě to neznamená, že každý zájemce je automaticky ten správný franšízant. Firma plánuje cílené náborové akce v jednotlivých regionech, jakmile budou jednotky stát nebo bude již jasné, kde budou stát.
LKQ CZ jako hlavní dodavatel servisního vybavení i školitel franšízantů
Špičkový servis je v jednotkách Quick Stop Caru zajištěn díky spolupráci se společností LKQ CZ, která je součástí skupiny LKQ Europe a je největším tuzemským dodavatelem náhradních dílů a příslušenství pro automobilový trh. LKQ CZ bude zároveň Quick Stop Caru pomáhat i v rámci vzdělávání personálu. „LKQ CZ, jako největší tuzemský hráč na trhu s náhradními díly a příslušenstvím pro auto-moto, nabízí komplexní nabídku pro vybavení autoservisů. Je proto přirozené, že naše společnost navázala s novým hráčem při jeho vstupu na autoservisní trh obchodní vztah a stala se jeho dodavatelem. Dalším z důvodů, proč LKQ CZ navázalo spolupráci s QSC, byla potenciální expanze projektu do sousedních zemí, v nichž LKQ operuje. Quick Stop Caru budeme dodávat veškeré garážové vybavení a nářadí potřebné k opravám vozidel, to znamená vše od šroubováku přes vozíky s nářadím, plničky klimatizací, geometrie, diagnostiky až po zvedáky,“ přibližuje formát spolupráce Jaroslav Pospíšil, Director of Technical Sales Division LKQ CEE.
Model franšízy a vzdělávací kurzy zajistí prvotřídní servis pro zákazníky
Nová servisní síť bude fungovat na modelu franšízy. Právě franšízanti budou jednotlivé servisy provozovat na základě smlouvy o franšíze a podrobného manuálu. Zároveň provozovatel bude muset absolvovat základní vzdělávací kurzy a školení u profesionálů v LKQ CZ v rámci platformy LKQ Academy.
„Chceme našim zákazníkům nabídnout ty nejlepší služby, proto trváme na tom, že naši provozovatelé musí mít přehled o nejmodernějších trendech v automobilovém prostředí. Každý franšízant každý rok absolvuje minimálně dva nové kurzy ročně a navíc získá zdarma přístup do online verze LKQ Academy. Všechny školící kurzy budou součástí motivačního programu a provozovatel na ně získá výrazné slevy,“ uzavírá Zukal.