Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Průpich očima odborníků
Co je u pneumatiky průpich, průraz, rychlostní index, co je dovoleno při opravě pneumatiky? Dost neznámé termíny a přitom to spolu souvisí. Opraváři o tom něco vědí, ale u řidičů je o těchto věcech nízké povědomí. Není se co divit, běžně se o tom nepíše a poslední norma, která to vysvětlovala je ČSN 631912 z roku 1981.
Takže zrychleně. Průpich je malé poškození pláště, při kterém nesmí být poškozena nosná kostra pláště a průpich může být pouze v oblasti běhounu. U osobních pneumatik s rychlostním indexem T, H, V může mít průpich maximální průměr 6 mm, u vyšší rychlostní kategorie, například ZR, W, pouze průměr 3 mm. U nákladních plášťů může mít poškození průpichem maximální průměr 10 mm a také nesmí být poškozená nosná struktura kostry. Průpichy je dovoleno opravovat pomocí opravných nýtů (hříbků), nebo pomocí opravných knotů. Větší poškození plášťě, při kterém je už poškozena kostra, je hodnoceno jako průraz a při opravě musí být použity opravné vložky s vnitřní nosnou strukturou s kordovými nitěmi.
Jak na opravu průpichu u osobního plášťě
Přednostně se na opravu použije opravný nýt. Jeho výhodou je, že na vnitřní ploše pláště překryje svým kloboukem velkou plochu a spolehlivě utěsní i průpichy s velkým sklonem, nebo průpichy způsobené tupým předmětem. Nevýhodou je nutnost demontáže pláště z disku a tím je tento způsob vázaný na provedení v pneuservisu. Při opravě nýtem je důležité zbytečně nezvětšovat otvor pro protažení dříku. To proto, aby byl defekt spolehlivě utěsněný z venkovní strany proti pronikání vody do kostry pláště. Taky je důležité, aby na závěr opravy byl klobouk přetřený butylovým těsnícím roztokem Ferdus B.
Použití opravného knotu je také možné. Výhodou tohoto způsobu je rychlost provedení, neboť kolo s defektem není nutné demontovat. V některých případech ale není oprava knotem úspěšná. To tehdy, jestliže je průpich se sklonem větším než 45°, nebo když byl průpich způsobem tupým předmětem a povrch na vnitřní straně je potrhaný. Při opravě knotem je důležité nezvětšovat otvor defektu, pouze z něj čistící jehlou odstranit nečistoty. Je důležité, aby byl knot aplikován co největší sílou (knot to vydrží) a aby utěsnění knotu v otvoru bylo maximální. Pro utěsnění a snadné klouzání se použije vulkanizační roztok Ferdus F, nebo D.
Autorský tým společnosti Ferdus.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2021.