Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Pneuservis na síti
Co je pro prodej lepší? On-line nebo off-line? A dává ještě vůbec smysl tímto způsobem obchod dělit? O tom a řadě dalších souvisejících témat se zamýšlí místopředseda představenstva GPD a.s. Petr Chvojka v článku v zářijové Pneu revue.
Jsem velkým propagátorem omnichannelu, takže za sebe mám jasno – ne, není potřeba dělit. Stejně jako více a více postrádá smysl dělení na velkoobchod a maloobchod. Internet vnesl do našich životů do té doby nemyslitelné množství informací. A my se s ním stále i po těch desítkách let učíme pracovat, někdy lépe, jindy hůře. Nespornou výhodou online informací je však jejich dostupnost – okamžitá, na několik kliků.
A toho si jsou dobře vědomi výrobci – před „online dobou“ totiž nikdy neměli v ruce tak efektivní nástroj, kterým by mohli oslovovat konečné spotřebitele (bez ohledu na druh zboží). Proto vznikaly tzv. dodavatelské řetězce a proto vzniklo dělení na velkoobchod (B2B) a maloobchod (B2C).
Dnes však mohou koneční zákazníci díky různým sociálním sítím komunikovat s výrobci (a výrobci s nimi) přímo, bez prostředníka. Výrobce již dnes potřebuje zboží správně doručit spotřebiteli, proto se moderní obchody posouvají do obchodního vztahu B2B2C, kde zákazník zná jak výrobce, tak i distributora, v lepším případě označeného jako autorizovaného distributora.
A tak jak je zákazník zvyklý komunikovat, tak chce i nakupovat. Zapomeňte na chvíli na to, že řešíte pneumatiky, a zkuste si definovat, co nejvíce řešíte při nákupech. Spotřebitel řeší dvě hlavní veličiny – emoce (zákaznický zážitek) a rychlost (chci to mít rychle a jednoduše vyřešené). Samozřejmě se k tomu přidávají další aspekty. Dokážu vám to na dvou příkladech. Když si chcete dát dobré jídlo, očekáváte kromě samotného pokrmu také usměvavou obsluhu, čisté stoly a dokonalý servis. Hledáte zážitek. A pokud zůstaneme u toho jídla – když chystáte rodinnou oslavu na chatě, tak vás může dál ovlivňovat zákaznický zážitek a pečivo nakoupíte ve své oblíbené pekárně Ječmínek a syn, maso na gril u Řezníka Krkovičky, domácí limonády v kavárně Bublinka a víno ve vinařství Hrozen. Nebo jste hnáni motivací rychlosti a zajedete do supermarketu, kde koupíte všechno najednou. A všimněte si, že ani v jednom případě není tou hlavní stimulací cena. Jistě je důležitá, ale není nejdůležitější.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/2024, která vychází 19.9.24.
Ilustrační foto