Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Na návštěvě u TG PNEU
Je vždy dobré navštívit firmu, která je na trhu dlouhá léta a přes všechny překážky a peripetie, které přináší tržní ekonomika, funguje a prosperuje. S jedním z jednatelů společnosti TG Pneu Miroslavem Krejčím jsme se potkali na veletrhu v Boloni, kde firma vystavovala, a domluvili si na léto návštěvu. Ta se uskutečnila v horký červencový den letošního roku v obchodně-výrobním centru firmy v Havířově. Naposledy jsme tu byli naopak v zimě – roku 2005 – kdy se stavba sotva otevřela.
Zajímalo nás, jak si vede TG Pneu za úplně jiných tržních podmínek, než panovaly tehdy, a také to, jak se vyvinul celý obor zásobování pneuservisů, který je stále jednou z hlavních činností firmy. I když nikoli jedinou. Vzpomínáme na „slavné dny“ veletrhů Autotec a Autosalon, kdy svého času vystavovaly desítky firem stroje, zařízení i spotřební materiál všeho druhu a k prosperitě jim stačilo zastoupení několika značek. „Mně osobně veletrhy chybějí,“ říká na toto téma Miroslav Krejčí. „Kdysi se vše odvíjelo od brněnského veletrhu. Ze zakázek, které jsme tam získali, jsme žili celý rok. Myslím si, že kdyby někdo připravil veletrh zaměřený na vybavení auto- a pneuservisů s frekvencí jednou za dva roky, určitě by ho zaplnil.“
Žluté stroje stále na scéně
Jenže doba se změnila. Z článku, který vyšel v Pneu revue na jaře 2005, vyplývá, že v této době si i TG Pneu vystačila se zastupováním zhruba desítky značek v oblasti zásobování pneuservisů a výrobou závaží. Právě v tomto roce se řešil přechod na zinková závaží pro vozidla do 3,5 tuny a pro společnost TG Pneu, která měla s výrobou závaží již několikaleté zkušenosti, to byla velká výzva. Podíváme-li se na dnešní internetové stránky TG Pneu, rozcestník nás navede na čtyři oblasti aktivit a jen u pneuservisu, který je stále obratově dominantní s podílem přibližně 60 %, najdeme dlouhý výčet položek, které firma dodává – a směle lze říci, že je to prakticky všechno, co pneuservis potřebuje.
Mně osobně se při vyslovení TG Pneu vybaví italská značka SICE, jejíž typické žluté servisní stroje svítily na stáncích brněnských autoteců. Tato spolupráce trvá dodnes. Ale není zdaleka jediná. Miroslav Krejčí odhaduje, že v Česku funguje několik tisíc strojů dodaných TG Pneu. V době formování českého pneuservisu v 90. letech a na začátku milénia byly obraty enormní. S rozvojem internetu přitvrdila konkurence, narostl dovoz z Číny, ale i tak zůstává prodej strojů důležitou součástí portfolia společnosti. A to včetně servisu, který je sice tou méně (finančně) atraktivní činností, ale pro dobré jméno firmy nezbytnou. Na nádvoří zrovna stál běloskvoucí kamion jednoho zákazníka, který bude TG Pneu zastavovat mobilním pneuservisem. Včetně projektu, dodávky strojů, montáže. O stroje je stále zájem.
Nejsme dinosauři, ale klasika vede
Pro každodenní kontakt s pneuservisy je důležitý prodej spotřebního zboží. „Pro každý typ obchodu je vhodnější jiný typ prodeje. Je to stálé lavírování mezi přímým a on-line prodejem,“ vysvětluje Krejčí a dodává: „Můj názor je, že firmy raději zboží kupují přímo a hned, než aby čekaly na nějaký balíček, vyřizovaly faktury atd. Hodně pneuservisů stále rádo platí v hotovosti. Vedlejším efektem je přímý kontakt se zákazníkem,“ míní Krejčí. Společnost TG Pneu proto udržuje přímý prodej dodávkovými vozy, jejichž řidiči objíždějí svůj region a pneuservisy přímo z nich nakupují. K tomu využívá deset obchodních zástupců, kteří mají vlastní malé sklady a v pravidelných intervalech – zhruba jednou za 14 dní – objíždějí své zákazníky. „Schůzka není předem domluvená, přijíždějí jako blesk z čistého nebe,“ směje se Miroslav Krejčí a přirovnává tento prodej k prodeji mrazírenského zboží značky Family Frost.
TG Pneu má dnes 2500 položek určených pro servisy, každá má jinou hmotnost, objem, způsob balení. Samozřejmě provozují i balíkový prodej, ale ten je podle Krejčího v současnosti velmi drahý a nedá se srovnat se systémem přímého zásobování. „V sezóně by to znamenalo vyskladnit několik set balíků za měsíc o celkové hmotnosti čtyři tuny,“ počítá Miroslav Krejčí. Závaží jsou těžká, balík má třeba 30 kg, což se těžko posílá. K tomu problémy s nedostatkem kapacit, rizika rozbití, nedodání… Přes e-shop objednává jen 10 % zákazníků, zatímco obrat přímého prodeje dělá ročně nemalých 30 milionů.
„Nejsme dinosauři,“ směje se Miroslav Krejčí, „abychom se bránili on-line prodeji a moderním metodám, investujeme do moderního vzhledu našich www stránek a vývoje e-shopu. Ale jednáme účelně. Když vidíme, že něco takzvaně starého funguje lépe a zákazníci to chtějí, nemáme důvod to rušit.“
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č 3/22