Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Na ledovci
Chcete se vyřádit ve špičkových modech značky Hyundai na nejvýše položené pozemní komunikaci v EU, poznat krásy velehor v údolí Ӧtztal, které obdivoval již před tisíci let legendární Ӧtzi, a zažít tyrolskou pohostinnost se všemi vyhlášenými pochoutkami tamní kuchyně? Navštivte Hyundai Driving Experience, akci postavenou na osvědčeném spojení aut, jejich řízení a cestovatelského zážitku. Automobilka Hyundai není jediná, která podobné akce pořádá, ale ta na ledovcích Tiefenbach a Rettenbach je opravdu jedinečná.
Hyundai tato setkání připravuje především pro své obchodní partnery a dodavatele, ale zúčastnit se jich může prakticky každý na běžné komerční bázi. To však nebyl případ skupiny hostů z Česka a Slovenska, převážně distributorů a prodejců pneumatik společnosti Hankook Tire, které v prvních dnech astronomického jara 2023 pozvala do Söldenu právě tato pneumatikářská firma, resp. její tuzemské zastoupení. A protože mezi pozvanými byla i Pneu revue, můžeme přinést malé svědectví slovem i obrazem.
Hankook má ke značce Hyundai velmi blízko (a platí to i opačně), a to nejen geograficky a „geneticky“, ale především rozsáhlou obchodní spoluprací v oblasti dodávek pro první výbavu. A pokud napíšeme, že se jedná o partnerství, nebudeme daleko od pravdy, protože vývoj nových pneumatik a podvozků probíhá ruku v ruce (viz. samostatný článek). Obě společnosti spojuje i to, že za poslední dvě dekády učinily z podceňovaných a často i vysmívaných produktů technologické lídry svých odvětví a lamače rekordů v obchodních podílech prakticky po celém světě. Pro mě jako novináře spíše ekonomického než motoristického bylo podnětné pocítit ten úchvatný technologický skok, který auta za poslední tři, čtyři roky udělala. Pokud dva dny jezdíte v nejnovějších modelech Santa Fe, Tucson, Ioniq 5 a v neposlední řadě v „kosmické“ starii, v níž jsme absolvovali cestu z Čech a zpět, pak vám návrat do stále pěkného, ale čtyři roky starého služebního auta přijde jako návštěva retro muzea. (...)
Vlastní ježdění se odvíjelo na šesti stanovištích, od těch „klasických“, na nichž se jezdilo mezi kužely, vyhýbalo překážkám či nouzově brzdilo. Mezi často požívané disciplíny patří i zrychlení na plný plyn v zatáčce 180 stupňů a následný řízený smyk. Ne pokaždé byl úplně řízený, což se ovšem nešlo divit, protože výkon a točivý moment ioniqu 6 jsou prostě ďábelské. Zajímavým úkolem, který se plnil na samém vrcholu nejvýše položené silnice v EU, byla otočka o 180 stupňů z couvání do přímého směru. Tato „gangsterský“ trik známý z klasických filmů se dělá na ledu z rychlosti 30 km/h poměrně snadno a bezpečně, horší to musí být na asfaltu. Náš instruktor nám tento kousek se stoickým klidem doporučil i pro situace, kdy na úzké horské silnici narazíte na překážku a potřebujete se obrátit do protisměru, když na otáčení není místo. Prý ale pozor, abychom nenabourali.
Závěr alespoň pro naši skupinu obstarala jízda v terénu a zkoušení, jakýže náklon ten tucson vydrží. Byla to poměrně sugestivní úloha se zadními koly vysoko nad zemí na hranou svahu a přídí utopenou dole, ale rezerva tu byla zřejmě stále dost velká.
Škoda že se takové jednodenní ježdění pod dohledem zkušených instruktorů nemůže dopřát každý řidič. Na jedné straně poznáte překvapivou rezervu, kterou mají moderní auta a pneumatiky i na hodně kluzkých podmínkách, na druhé straně pocítíte i situace opačné, kdy vnímáte tu malost před fyzikálními zákony. Odhodíte strach „zašlápnout“ brzdový pedál váhou celého těla, ale získáte i opatrnost a pokoru. Myslím si, že každý, i ten nezkušenější řidič odjížděl s vědomím, že mu Hyundai Driving Experience něco dal. A odvezl si s sebou i pomyslný „řidičák“ pro jízdu na ledovci ve formě certifikátu, stvrzujícího úspěšné absolvování programu Hyundai Driving Experience.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/23