Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Kola dělají auto

Kola dělají auto

 
Alcar

středa, 7. října 2020

Přinášíme další ze série rozhovorů, které jsme připravili u příležitosti 25. výročí našeho časopisu a které vyšly v mimořádné zářijové příloze deníku Hospodářské noviny a týdeníku Ekonom. Tentokrát s ing. Liborem Rajdlem, dlouholetým ředitelem úspěšné obchodní společnosti Alcar Bohemia.

 


Řekne-li se v Česku Alcar, alespoň ti trochu zasvěcení si vybaví slogan „Kola dělají auto“ nebo „Elegance i v zimě“. Mě osobně jako člověka působícího v české pneuservisní branži přibližně stejnou dobu jako Alcar napadne – cílevědomost, kontinuita, férovost… a Libor Rajdl.

Jak jste se ocitl ve světě kol a jaký je recept na to, vydržet s jedním produktem a jednou značkou tak dlouhou dobu?
Ve světě kol jsem se ocitl vcelku náhodou – po přečtení inzerátu v letadle, kde jsem tehdy mimochodem seděl vedle svého šéfa pana Neumanna, ředitele Subaru ČR. Jemu bylo tehdy čtyřicet let a mně necelých třicet. Řekli jsme si, že čekat ještě dalších minimálně dvacet let na postup z mé pozice ředitele aftersales a prokuristy Subaru ČR, až půjde můj šéf do důchodu, se mi prostě nechce. Tak rozhodla možná moje nedočkavost.

Subaru jsem měl vždy moc rád – a stále mám. A „celá“ auta taktéž. Možná že osud mi napověděl mé budoucí směřování už v roce 1989, kdy jsem v září dostal jako téma své diplomové práce „vyvažovačku kol na osobní automobily na ruční pohon“.

Osobně nemám vůbec pocit, že jsem „až tak dlouho“ s jednou značkou a jedním produktem. Stále mám hodně co dělat, vidím stále nové možnosti a „obzory“. A současně mám velké štěstí na lidi kolem sebe – a to jak doma a ve společnosti mých přátel, tak samozřejmě i ve firmě. Tudíž celý tým „mých lidí“ je více jak stabilní, a tedy skvělý!

A jak často říkávám: všude kolem sebe vidím plno práce a prostor ke zlepšení… a všichni dohromady máme ještě hodně co dohánět, když se podívám jakýmkoli směrem do vyspělé Evropy. Jen je třeba, aby si každý uvědomil, že musí začít sám u sebe.

Automobilové kolo, přesněji řečeno disk, je ryze technickým dílem, který musí splňovat řadu parametrů, jež mají bezprostřední vliv na bezpečnost. Na druhé straně se kolo stalo takřka módním prvkem, který dokáže celkovou vizáž auta výrazně zvednout. Občas si „hraji“ s vaším konfigurátorem kol na webu a říkám si, že je to geniální nástroj, jak zákazníka nasměrovat na vaše zboží. Jak je důležitý ve vašem oboru marketing?

Marketing je samozřejmě velice důležitou součástí naší činnosti a hodnotným nástrojem pro podporu prodejů našich obchodních partnerů. Našimi hlavními hesly jsou BEZPEČNOST a RADOST.

Každému člověku na prvním místě záleží na bezpečnosti své a svých blízkých. Všechna naše kola jsou homologována s vysokým koeficientem bezpečnosti a vyráběna v kvalitních a institutem TÜV neustále kontrolovaných výrobních závodech. Takže na trh uvádíme bezpečná kola.

A radost je nedílnou součástí našich životů a rádi ji darujeme prostřednictvím našich kol – zkrášlením automobilů našich zákazníků. A jejich radost ve finále naplňuje i nás!

A náš konfigurátor – ten především napomůže vybrat motoristovi to jeho správné kolo ke konkrétnímu vozidlu ve vybrané barvě laku karoserie, takže pak se tím vyhne nákupu „zajíce v pytli“. Vizualizace kol na vozidle ukáže, zda kolo ve zvolené velikosti či povrchové úpravě „sedne“ danému automobilu.

Jak se za dobu, po kterou v oboru působíte, změnilo automobilové kolo co do techniky, materiálů, módních trendů… A kam se bude podle vašeho názoru ubírat vývoj v budoucnosti?
Lité kolo ze své podstaty žádnými zásadními změnami v technologii procházet nemůže. Co se mění a vyvíjí, to jsou designy a povrchová úprava kol. Na prvním místě je třeba říci, že se výrazně zatraktivnil design kol z prvovýbavy vozidel, což je dobře. Fandím hezkým autům a originální kola jim výrazně pomohla. Ale stále platí, že u Alcaru a obecně na aftermarketu je výběr kol výrazně širší a atraktivnější! A dále je skvělé, že majitelé vozidel „věří“ litým kolům a v případě, že je jejich auto vybaveno z výroby litými koly, tak i na zimu volí další sadu litých kol. Možná tomu dopomohla i naše dvacetiletá kampaň s názvem „Elegance i v zimě“ argumentující, že není nutné v zimě jezdit na „plecháčích“, když jsou k dispozici na zimu vhodná a mnohem hezčí litá kola. Pro zimní obutí vybírají motoristé většinou i z našich kol, z čehož vyplývá pro nás pozitivum, že dodáváme do zimních kompletů stále více kol litých namísto ocelových.

Budoucnost vidím v atraktivních kolech designovaných pro konkrétní modely či značky vozidel, prostě kola musí autu „sedět“!

A již dlouhodobý obecný trend je ve zvětšování kol, kdy dnes vozidla nižší střední třídy vyjíždějí standardně z výroby na 17“ kolech a některá vozidla střední velikosti, jako např. Renault Grand Scénic, dokonce z designových důvodů na 20“ kolech. Holt, jak vždy říkám: „Kola dělaj auto!“.

Alcar má dlouhodobě na českém trhu vysoký tržní podíl. Co považujete za hlavní ingredience tohoto úspěchu mimo již zmíněný marketing?
Mnoho let říkám, že dodáváme kvalitní, certifikované a bezpečné výrobky, což umějí i jiní výrobci a prodejci. Ale jen Alcar poskytuje prvotřídní a jedinečný dodavatelský servis a komplexní technickou, logistickou a marketingovou podporu našim obchodním partnerům, kterými jsou na prvním místě pneuservisy a svobodné autoservisy a v poslední době stále více importéři a značkoví prodejci automobilů. Téměř všichni naši konkurenti se pohybují současně v oblasti velkoobchodu i maloobchodu, čímž konkurují většině svých klientů, což je proti naší filozofii.

Jako tržní lídr sledujete určitě trh z širší perspektivy, než jsou pouze čísla prodejů či hospodářský výsledek. Jsou věci, které vás v tomto směru trápí?
Občas se divím té či jiné nabídkové ceně od konkurence, ale nakonec se téměř vždy projeví nesmyslnost dumpingových cen a ve výsledku ekonomické problémy či krach společností, argumentujících pouze nízkými cenami zboží. A jak takové nezdravé tržní chování dopadá jsme byli nedávno svědky v případě firem v síti finanční skupiny Fintyre.

Alcar je dále pro mnohé etalonem: například katalogová čísla našich ocelových kol jsou obecně používána veškerou konkurencí, a dokonce někdy i v sítích značkových prodejců automobilů. Mně to ve finále dělá radost a jsem hrdý, že jsou to právě „naše čísla“, která jsou pro všechny směrodatná. A že my jsme tím „originálem“!

Dají se ve vašem sortimentu najít nějaké „bestsellery“, designy, které slavily mimořádný úspěch? A jaký design či designy jsou nebližší vašemu srdci?
Historicky v Česku nejprodávanějším, a tedy nejúspěšnějším kolem byl „slavný“ Dezent F. Je příjemné, že se nejedná o nejlacinější kolo. Naši motoristé si zvolili kolo, které se jim líbilo, a prokázali tím i vysokou míru vkusu.

Dalším atraktivním a velmi prodávaným kolem bylo DOTZ Hanzo, které bylo vlastně průkopníkem v tzv. „turbo-kolech“ s nesymetrickými paprsky. A také bylo několika konkurenčními, zejména asijskými výrobci hojně kopírováno buď s malými, nebo téměř žádnými úpravami.

A mně se vždy líbily a stále líbí tzv. multispoke, tedy loukoťová kola s tenkými a dlouhými paprsky, jako byly AEZ Valencia, anebo ze současných designů AEZ Steam nebo Strike. Zajímavá pro mě je i letošní novinka DOTZ Suzuka. Tedy vlastně „klasika“.

Jiří Polívka, vedoucí marketingu

Marketing a komunikace s veřejností hraje samozřejmě důležitou roli v naší činnosti i v našich úspěších na trhu. Správně říkáte, že kolo je produkt, který má bezprostřední vliv na bezpečnost automobilu. To nám otevírá celou řadu komunikačních příležitostí. Jako tržní lídr vnímáme i nutnost plnit určitou edukativní roli směrem k veřejnosti, ve které do jisté míry suplujeme i stát. Pro běžného spotřebitele a řidiče není snadné vyznat se v tom, která kola jsou schválená pro provoz na veřejných komunikacích a se kterými legálně na silnici nesmí, byť se u nás taková bez problémů prodávají. Informujeme je, podle jakých znaků mohou bezpečně poznat, že jsou kola schválená, a ukazujeme jim na praktických příkladech, do jakých problémů by je neschválená kola mohla přivést, ať už při kontrole na STK nebo během uplatňování pojistné události u pojišťovny. Máte pravdu, že kolo je módním prvkem, který se vyvíjí stejně jako design automobilů, ale kromě toho se snažíme motoristům předkládat i další racionální argumenty pro koupi litého kola, například v podobě doporučení jednoduchých jednobarevných designů kol pro zimní provoz, které se dobře udržují. Komunikujeme kvalitní svrchní ochranný lak, kterým jsou naše kola chráněna a který bez problémů odolá posypovým materiálům a jiným nečistotám v provozu. V dnešním on-line světě je on-line konfigurátor kol nutností a mnohdy hlavní branou, kterou se budoucí majitelé seznamují s našimi produkty. Snažíme se, aby zážitek z namontování kola na vůz byl pokud možno co nejrealističtější a zákazník si mohl v pohodlí domova vybrat kolo, které se mu na vozidle líbí nejvíce.

Martin Mensa

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz