Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Internet v Německu: méně než se čekalo
Současná koronakrize je vpravdě požehnáním pro prodej čehokoli na internetu a celému odvětví přidala na už tak vysoké dynamice. Jak je to s on-line obchodem s pneumatikami? Dalo by se čekat, že pneubranže nebude výjimkou. Koneckonců sami výrobci pneumatik už nejenže koketují s přímým prodejem na internetu, ale rozjíždějí i první, byť zatím pilotní projekty. Podívejme se na situaci u našeho souseda, očima redaktora Christiana Marxe z měsíčníku Neue Reifenzeitung.
Realita je překvapivě poněkud jiná. Tržní podíl tohoto prodejního kanálu je momentálně mnohem nižší, než se prognózovalo před zhruba sedmi lety. Čím to je a jak se bude tento kanál vyvíjet dál?
V rámci studie „Specializovaný prodej pneumatik 2020 – budoucí trendy vývoje a možné strategie“, představené v roce 2013 na shromáždění členů Spolkového svazu pro obchod s pneumatikami a vulkanizace (BRV), byly vytyčeny tři různé scénáře, jak by se mohly vyvíjet tržní podíly jednotlivých prodejních kanálů v oblasti prodeje pneumatik koncovému spotřebiteli (tzv. sell-out). Pro Německo byl pro rok 2020 předpovídán podíl internetového prodeje pneumatik zhruba v rozmezí 15 až 22 procent. Tato prognóza se však zdaleka nenaplnila. Za rok 2019 totiž BRV zaznamenal podíl on-line na prodeji pneumatik v režimu sell-out pouhých 8 % a byť data za rok 2020 ještě nejsou k dispozici, navýšení na téměř dvojnásobek se jeví jako velmi nepravděpodobné, a to i s přihlédnutím ke koronakrizi.
Podobně ambiciózní cíle, jako třeba zdvojnásobení prodeje pneu z tehdejších 500 milionů eur na více než jednu miliardu eur během pěti let, avizované v roce 2014 internetovým gigantem Delticom, zůstaly jen na papíře – v roce 2019 bylo utrženo necelých 626 milionů eur. Stejně tak plán na dosažení tržního podílu na internetovém obchodu s pneumatikami ve výši 20 %, které Delticom očekával „mnohem dříve“ než v roce 2020, se po létech proměnil v pravopisné cvičení. Za těchto okolností se nelze divit, že i známější e-shopy, jako Fritzreifen nebo Popgom, mezitím v Německu zastavily provoz. Zdá se, že odbyt tedy ani v oblasti internetového prodeje neroste do nebe.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/2021. Dozvíte se také, jak vidí budoucnost internetu čtenáři měsíčníku Neue Reifenzeitung a že pneuservis řeší úplně stejné problémy jako u nás. První číslo vychází začátkem března.