Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Hankook znamená Korea
Součástí nového, v pořadí stého čísla Pneu revue je mimořádná příloha Příběhy pneumatik, která vyjde také jako příloha deníku Hospodářské noviny a týdeníku Ekonom. Postupně zveřejníme na našem webu všechny rozhovory - toto je první z nich - s obchodním ředitelem společnosti Hankook v České republice Janem Broulíkem.
Momentálně největší světový výrobce pneumatik Bridgestone pochází z Japonska a ještě před třiceti lety byl celkem neznámým lokálním hráčem. V jeho stopách jde nyní korejská značka Hankook, jedna z nejrychleji rostoucích nejenom co do objemu prodejů, ale také v oblasti technologické vyspělosti. V současnosti se v globálním žebříčku výrobců dělí o 6. místo a zřejmě nebude trvat dlouho a zaujme místo v první pětce. Už nyní je třetím největší společností s kořeny v Asii – po zmíněném Bridgestonu a další značce ze Země vycházejícího slunce – koncernu Sumitomo Rubber Industries.
Jak jste se vy osobně dostal ke gumařině a co pro vás tento obor znamená?
Až do roku 1998 jsem o pneumatikách mnoho nevěděl. V tomto roce jsem začal pracovat pro americkou společnost Bandag jako technik, zde jsem postupně prošel přes pozice obchodního zástupce až po regionálního manažera pro východní Evropu zodpovědného za 17 zemí. Tehdy už byl Bandag součástí koncernu Bridgestone, kde jsem poté pokračoval až do roku 2017 na pozici manažera pro nákladní pneumatiky pro Českou republiku a Slovensko. Od roku 2018 jsem ve společnosti Hankook.
Hankook začal vyrábět pneumatiky v roce 1941, ale až v roce 1968 přijal své současné jméno. Za poslední dekádu udělal ve svém vývoji nebývalý skok, kdy se co do objemu výroby řadí těsně pod první pětku a jeho známost raketově roste. Za co podle vás vděčí Hankook tomuto vývoji?
Za poslední dekádu se Hankook nezastavil ve svém vývoji, stále hledá nová řešení, technologie, neuspokojuje se s dosaženými výsledky a klade si stále nové a ambicióznější cíle. To je ten hlavní motor, který celou firmu posouvá trvale vpřed. Mimochodem, Hankook znamená v hovorové korejštině Korea.
Hankook se již uznává jako tzv. „prémiová značka“, v této skupině, která čítá jen nízké jednotky značek, je zdaleka nejmladší. Co dělá značku pneumatik prémiovou a jak Hankook naplňuje tyto atributy?
„Prémiovost“ značky není jenom o produktech, ale právě o vývoji nových technologií a inovativnosti. Dalším nezbytným atributem prémiového výrobce je globální působnost – co do výroby i distribuce svých výrobků. Hankook má celkem osm výrobních závodů na třech kontinentech – v Asii, Americe a Evropě. K tomu je třeba připočítat pět center pro výzkum a vývoj, jimž vévodí domácí Hankook Technodome v Daejonu, ale další pracoviště má Hankook i v německém Hannoveru, kde probíhá vývoj pneumatik „šitých na míru“ pro evropský trh. Pro testování pneumatik má Hankook v Evropě hned dvě centra – pro letní pneumatiky španělskou Idiadu a pro zimní pneumatiky centrum Technotrac v Ivalu asi 300 km za Polárním kruhem. Pneumatiky Hankook se prodávají ve 180 zemích světa. Dalším zcela nezbytným znakem „prémiovosti“ jsou dodávky pro první výbavu. Hankook je dodavatelským partnerem všech prémiových značek v Evropě, jako Audi, BMW, Mercedes-Benz či Porsche. Na výčet všech světových dodávek pro první výbavu by pravděpodobně nestačil rozsah tohoto rozhovoru. Podobně je tomu u nákladních pneumatik. A v neposlední řadě dělá značku prémiovou také sponzorské působení v předních sportovních klubech a disciplínách. Hankook je např. partnerem Realu Madrid či Evropské fotbalové ligy UEFA. V motoristickém sportu Hankook dlouhodobě působí v nejvýznamnějším evropském seriálu cestovních vozů – DTM. A Hankook nezapomíná ani na lokální podporu – od roku 2020 je Hankook Tire Česká republika oficiálním partnerem a dodavatelem pneumatik pro vozy české fotbalové reprezentace.
Hankook působí na Českém trhu již od devadesátých let, nejdříve přes soukromé dovozce a posledních šest přes své oficiální zastoupení, které řídí obchod i v České republice a na Slovensku. Jak založení místní společnosti pomohlo rozvoji značky na trhu?
Máte pravdu, dovoz a distribuce pneumatik Hankook se zpočátku realizovala přes místní velkoobchodní subjekty, které udělaly v prvních letech pro rozvoj značky velký kus práce. V určité fázi – pokud chcete dále zvyšovat svůj podíl– je přímý vstup nezbytným krokem. Ten se uskutečnil koncem roku 2014. Přímým zastoupením se podařilo zvýšit povědomí značky, ať už silnou marketingovou podporou, či aktivním působením obchodních zástupců, kteří jsou součástí týmu Hankook Tire Česká republika.
Hankook již několik let vyrábí pneumatiky i nedaleko od nás, v Maďarsku. Jak tato skutečnost pomáhá naplňovat cíle značky v Evropě, na jednom z nejnáročnějších světových trhů?
Závod v Rácalmási nedaleko Budapešti byl v pořadí pátý ze současných osmi závodů a první nejen v Evropě, ale i mimo asijský kontinent. Pro nás pochopitelně závod v tak blízkém okolí zlepšuje dostupnost a rychlost dodávek. Na druhé straně, hlavním motivem pro výstavbu výrobních závodů na pneumatiky je vždy první výbava, tedy produkce pneumatik pro nové vozy. A výstavba závodu v Maďarsku byla právě odpovědí na sílící poptávku po našich pneumatikách mezi evropskými automobilkami. Na otevření závodu v roce 2007 navázaly dvě etapy, kdy se závod rozrůstal a produkce se dále navyšovala. V současnosti tu Hankook zaměstnává na 3000 lidí a roční produkce činí 19 milionů pneumatik – chcete-li 55 000 kusů za jeden den! Celková investice se již blíží 900 milionům eur.
Hankook nedávno uvedl svoji druhou značku – Laufenn – nejdříve v segmentu osobních a od letošního roku i nákladních pneumatik. Politika více značek je u větších výrobců pneumatik zaběhlou praxí – jak pomáhá druhá značka v případě Hankooku a proč ji založil?
Jedná se o pneumatiky v levném, budgetovém segmentu, který je velmi silný nejen na českém trhu. Laufenn jsou velmi kvalitní pneumatiky, u nichž jsou využívány zkušenosti a technologie prémiové značky Hankook. Navíc za velmi rozumnou cenu. Značka Laufenn přišla ve správnou dobu, protože v dnešní ekonomické situaci se dá očekávat, že motoristé budou disponovat při nákupu pneumatik menším rozpočtem.
Jaké je podle vás postavení značky Hankook v Česku, jaký má tržní podíl a jakým směrem se chcete rozvíjet v budoucnu?
Hankook si vybudoval poměrně pevnou pozici na českém trhu jak v osobním, tak i nákladním segmentu, a naše pneumatiky se objevují téměř na každém 10. vozidle. Samozřejmě naším cílem je další růst, a to především směrem k dostupnosti našich pneumatik pro koncové zákazníky v celé republice.
Jaké produkty značky Hankook byste doporučil českým řidičům v nadcházející zimní motoristické sezoně?
Pokud se bavíme o zimních pneumatikách, tak v letošním roce uvádíme na trh naši novinku – zimní pneumatiku Hankook W330 Winter i*cept evo 3, která má ve srovnání se svým předchůdcem vylepšené vlastnosti ve všech oblastech. Ale jakákoli zimní pneumatika Hankook je bezpečná a spolehlivá a ověřená v nejnáročnějších zimních podmínkách na našem zkušebním polygonu ve Finsku. Všechny pneumatiky Hankook jsou velmi kvalitní.