Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Byznys s pneuservisní technikou očima podnikatele, který už nestihl „zlaté devadesátky“
Do Svinařů, překrásného koutu Středočeského kraje, jsme zajeli s cílem pohovořit si o současných trendech v oblasti servisní techniky. Žije a pracuje tu jeden ze společníků firmy VM Consulting, Ing. Vladimír Mangl. Oboru se věnuje od začátku milénia, od roku 2007 podniká. Stará se o zákazníky v Čechách, zatímco jeho pobočník ve firmě Jiří Lang má na starosti Moravu. A zdá se, že jim jde práce od ruky.
„Stále se najdou lidi, kteří do toho bez předchozí zkušenosti chtějí jít. Zrovna nedávno mě kontaktovali z embéčka, že jim psal nějaký Čech, že chce rozjet mobilní pneuservis, a poptával u nich stroje. Teď zase řeším jednoho zákazníka z východních Čech – prý má super prostory a říká si, že by byly ideální pro pneuservis. Snažím se mu vysvětlit, jaká je dnes pneuservis džungle a že jít do toho z ulice je ekonomická sebevražda. Poradil jsem mu, ať se nejdřív nechá v tomto oboru na čas zaměstnat, aby si to mohl vyzkoušet na vlastní kůži v praxi, a pak se rozhodne,“ říká Vladimír Mangl, ještě než se dostaneme k hlavnímu tématu. Ale jedno souvisí s druhým – bez strojů kola nepřezujete. Pro pochopení souvislostí je třeba doplnit, že „embéčkem“ myslí pan Mangl firmu M&B Engineering z Itálie, jednu ze značek, kterou jeho firma VM Consulting zastupuje. Nakonec přece jenom trochu polevuje ze svého názoru na marnost založit si v roce 2023 pneuservisní živnost: „V současnosti nemá smysl vytvářet pneuservis někde v garáži na dvorku. To doba už je pryč. Auta dnes něco stojí a lidi už chtějí nějakou úroveň služeb a prostředí. Zaměřil bych se na střední třídu, tudy vede cesta. Vidím to na svých zákaznících – kdo otevře nový moderní servis, má plno. I přesto, že v tom místě jsou tři další.“
Složité začátky
Ing. Mangl se vrhl na podnikání v roce 2007 po pětileté zkušenosti u jedné z brněnských firem zabývající se prodejem a servisem garážové techniky. To byla dobrá zkušenost, ale jak říká, „odjakživa mám problém dělat věci tak, jak to chtějí jiní, pokud s tím sám nesouhlasím. S tímto přístupem k práci je těžké být zaměstnancem.“ Jenže začít podnikat v oboru v roce 2007, kdy pod pokličkou bublala finanční krize a to pověstné „grunderské“ období s pohádkovými zisky bylo v nenávratnu, to znamenalo hledat trochu jiné cesty než třeba v roce 1990. Firma VM Consulting začala jako malý dodavatel servisní techniky v Čechách. V roce 2009 se k firmě připojil bývalý kolega z Brna Jiří Lang a vznikla tím moravská filiálka. Několik let fungovali jako distributoři a v roce 2012 povýšili na přímé dovozce. Ta cesta nebyla vůbec jednoduchá a přímočará – dostat se jako importér ke kvalitnímu zboží bylo jako získat za socialismu taxikářský štafl na Václaváku. Jenže s tím rozdílem, že zavedeného italského výrobce neuplatíte, ten má jen jedno hledisko, a to výsledky. A ještě zavedené konexe. Letité obchodní vztahy budované od začátku 90. let nebylo jen tak jednoduché nahradit, ale přece jen se v té době začaly trochu lámat ledy. A to nejenom u tuzemských podnikatelů, kteří poprvé čelili určité „krizi středního věku“, ale i u výrobců a dodavatelů – rodinné firmy převážně z Itálie bojovaly s vysokými náklady a globálními tlaky. A k tomu se i zde přidávala únava – „devadesátky“ byly přece jenom „jízda“ a kdo uměl, přišel si na své a pomalu ztrácel motivaci.
To jenom pro dokreslení atmosféry, která v té době panovala.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2023