Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Auta jsou stále složitější, servisní technika nesmí zaostávat
Pneumatika bez servisu je jako auto bez kol. Vazba pneumatik na servis je ještě markantnější než v minulosti – s tím, jak roste složitost a komplexnost obojího. Pneumatika nemůže fungovat bez správného vyvážení, seřízení geometrie náprav, správně fungujících tlumičů i systému TPMS (monitoring tlaku vzduchu – dnes povinná výbava nových vozů). To vše se neobejde bez sofistikovaného strojového a softwarového vybavení. Jedním z dlouholetých renomovaných dodavatelů v této oblasti je společnost AD Technik, dodavatel sortimentů strojů pro pneuservis a autoservis. S jejím zástupcem Ing. Jiřím Kyselákem jsme hovořili v nově otevřeném školicím centru firmy v pražských Vršovicích pro další rozhovor, který vyšel v naší příloze, věnované 25. výročí Pneu revue.
Auta jsou běžnou součástí života prakticky každého z nás, ale nyní neprožívají nejlepší období. Prodeje padají, tradiční výrobci čelí tlaku legislativy v oblasti emisí, automobilky, které léta vytvářely masivní zisky, se propadají do ztrát. Jak vy jako člověk pohybující se v automobilové branži dlouhá léta vnímáte tuto dobu?
Na jedné straně by se člověk mohl obávat, aby nadměrná legislativní omezení automobilový průmysl nezadusila, ale pokud se podíváme na automobilový sport, tak technické předpisy jsou striktní, často se mění, a přesto je vývoj závodních automobilů nezadržitelný. Tím chci říct, že lidská invence si vždycky cestu najde. Co si ale jen těžko představuji, to jsou předpovědi odborníků, že během pár desítek let bude světový vývoj v automobilovém průmyslu udávat Čína.
Proč?
Protože tam autorské právo nemá žádnou hodnotu a navíc představa, že budoucí největší světová ekonomika a centrum světového automobilového průmyslu by měly být v totalitním státě, řízeném komunistickou stranou, je pro mě děsivá.
Takzvaný aftermarket, tedy veškeré zboží a činnosti, které doprovázejí provoz automobilů po celou dobu jejich života, je celosvětově obrovské odvětví. Na jaké části aftermarketu se specializuje společnost AD Technik?
Předpokládáme, že vozidla, ať už je bude pohánět cokoli, budou i v budoucnu mít podvozek, kola a brzdy. A to je oblast, na kterou se zaměřujeme. A domníváme se, že to je dobrá cesta i pro autoservisy. Stejně jako se mění oblast dopravy a automobilový průmysl, tak se bude měnit i aftermarket a servisní branže. Ve většině dobrých servisů u nás vidíme problémy s nedostatkem kvalifikovaných techniků. Dobré servisy stojí velké úsilí zvládat množství práce s takovým lidským potenciálem, jaký mají k dispozici. Jedním z řešení tohoto problému je automatizace a integrace. A to jsou oblasti, které našim zákazníkům představujeme a pomáháme je zavádět do každodenní praxe.
Jaké značky ve vašem portfoliu považujete za technologickou „výkladní skříň“, tedy to nejvyspělejší a nejlepší, co nabízíte? Najdeme ve vaší nabídce stroje, které jsou na našem trhu unikátní?
Filozofií naší firmy je představovat zákazníkům technicky nejvyspělejší zařízení, nejlépe i s potenciálem ekonomického přínosu pro servis. Absolutní světovou špičkou v oboru zařízení pro servis podvozků je americká firma Hunter Engineering Company, která je vynálezcem a držitelem řady světových patentů. Například měření geometrie pomocí digitálních kamer je patentem firmy Hunter z roku 1998. Zařízení pro automatickou diagnostiku vibrací a vyvažování kol je také světový unikát. Plně hydraulický montážní stroj nemá v oblasti montáže kol konkurenci a v procesu automatizace je nejdále. Novinkou, kterou v současné době představujeme na českém trhu, je první, zcela autonomní zařízení pro kontrolu geometrie vozidla a dezénu pneumatik. Vozidlo zařízením jen projede, nemusí ani zastavit a výsledky jsou k dispozici dřív, než technik vystoupí z vozidla.
Novinkou v našem sortimentu je značka Maha, nejlepší světový výrobce zařízení pro diagnostiku brzd a moderních světlometů. Zvedáky značky Maha jsou známé svojí vysokou kvalitou a životností. Naši technici absolvovali školení u výrobce a vlastníkům těchto zařízení nabízíme kalibrační službu, údržbu a kompletní servis.
Vaše společnost nedávno v Praze otevřela unikátní školicí a předváděcí centrum. Co bylo důvodem takové investice a jak může pomoci vašim zákazníkům?
K vybudování vlastního školicího střediska nás vedla potřeba odborného růstu vlastních lidí, snaha o zefektivnění systému školení našich zákazníků a zájem podílet se na zvyšování odborné kvalifikace techniků a pracovníků autoservisů v oblasti podvozků a servisu kol.
Středisko je vybavené tou nejmodernější technologií pro kontrolu a seřizování geometrie, kompletní servis kol, diagnostiku brzd, zavěšení kol a moderních světlometů. A mimo to také zařízením pro rychlý audit a kontrolu vozidel z hliníku a moderních konstrukčních materiálů včetně kompozitů.
Autoservisům nabízíme možnost proškolení zaměstnanců jak ze základů, tak i detailního seznámení se vším, co nejmodernější diagnostická zařízení dnes nabízejí. Pro vedoucí pracovníky a management servisů je určeno školení zaměřené na ekonomiku servisů a nové trendy v oboru. Pro všechna školení je charakteristické přímé propojení teorie a praxe – vysvětlení teorie je doloženo praktickými ukázkami a obráceně, praktické kroky provází vysvětlení teorie.
Mimo to v České republice již řadu roků schází odborná výstava pro profesionály v oblasti autoopravárenství a návštěva předváděcího střediska umožňuje zájemcům seznámit se s novinkami a prakticky si je vyzkoušet.